ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץצילום: פלאש 90

בדיון שהתקיים היום בוועדת העובדים הזרים של הכנסת קרא יו"ר הוועדה ח"כ ניצן הורוביץ למשרד התמ"ת להכשיר עובדים ישראליים לבניית עיר הבה"דים בנגב, זאת בעקבות ידיעות על כוונה לדרוש לצורך קידום הפרויקט תוספת של אלפי עובדים זרים.

הרבית אמר כי "אלפי מקומות עבודה חדשים בנגב יתרמו לשגשוג האזור, ועל כן הוועדה מתנגדת בכל תוקף לתוספת למכסת העובדים הזרים שנקבעה בהסכמים בין המדינה והתאחדות הקבלנים. הכשרת עובדים ישראלים לענף הבנייה היא משימה לאומית".

"שכר ראוי, תנאי עבודה הולמים, ואופק של קידום יאפשרו לאלפי ישראלים צעירים להצטרף לענף, ויש כבר פרויקטים בשטח המוכיחים זאת. עכשיו יש צורך דחוף בהרחבת, אם איננו רוצים להגיע למצב של רכבת אווירית של עובדים מסין בעוד שנה".

הורוביץ קרא לנציגי המעסיקים בענף הבניין ולגורמים המקצועיים לגבש בדחיפות תוכנית רב שנתית לצרכי כוח האדם בענף, מעובדי שלד ועד מהנדסים, כדי למנוע את הצורך בעובדים זרים בעתיד. עוד קרא הורוביץ למשרד התמ"ת לאשר את התקנה המאפשרת לעובד בניין לצאת לקורס מנהלי עבודה לאחר שלוש וחצי שנים במקום לאחר חמש שנים. "קיצור התקופה יאפשר לעובדי הבניין הישראלים אופק תעסוקתי ויהווה גורם מעודד לכניסה לענף".

מיכל צוק, המשנה למנכ"ל וממונה תעסוקה במשרד התמ"ת הודיעה כי משרדה מעודד תעסוקת עובדים ישראלים בענף הן בנושאים רגולטורים והן בנושאי הכשרה. לגבי פרויקט צה"ל יורד לנגב היא ציינה כי משרדה לומד את הצרכים בעיר הבה"דים וכי "התהליך הותנע".

רן רידניק ממשרד האוצר התייחס לתוכנית להכשרת עובדים בענף הבניין לפי ההסכם בין התאחדות הקבלנים וממשלת ישראל ואמר כי הוקצו לצורך כך 36 מיליון ₪ אבל אחת מהשנים 2011 ו-2012 לקליטת 1000 עובדים בענף הבניין, אך התהליך לא החל כיוון שהתוכנית עדיין בשלבי אפיון".

ח"כ הורוביץ ביקש ממשרד התמ"ת למסור לוועדה נתונים הממפים את הצרכים בענף הבניין בשנים הקרובות כדי להיערך בהתאם.