מתקשים לזכור בעל פה. גפני
מתקשים לזכור בעל פה. גפניפלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה), לאחד את קווי החירום הטלפוניים.

ח"כ גפני הסביר כי הצורך לשנן מספרים שונים מקשה על הנזקקים לשירותים החירום בעת מצוקה, בניהם ילדים וקשישים, דבר שגורם לאבד זמן יקר בהצלת חיים. לכן מוצע לאחד את מוקדי החירום של המשטרה (כיום במספר 100) של מגן דוד אדום (כיום 101) ומכבי האש (כיום 102) למוקד אחד שבו יהיה מענה אנושי והוא יפנה את הקריאה לגורמים הרלוונטיים.

סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, אמר כי המשרד תומך בהצעה והוא מקדם אותם בוועדה משותפת עם המשרד לביטחון הפנים. ח"כ גפני הסביר כי המוקד צריך לכלול נציגים של כל גורמי החירום שידעו לנתב את הקריאה ולתת לה את הטיפול המתאים.

נציג משרד התקשורת, נתי ביאליסטוק, אמר כי באיחוד האירופי כבר קיים מספר כזה – 112, ומשרד התקשורת כבר הקצה את המספר ומי שיתקשר אליו כבר כיום יגיע למוקד 100 של המשטרה.

עוזר מנכ"ל מד"א, עו"ד אורן בלושטיין, אמר כי במד"א "סבורים שהשיטה של מוקד אחד עולה בחיי אדם". לדבריו, מד"א עונה בשנה לכ-4.5 מיליון שיחות עם זמן תגובה של כ-7 שניות. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הוסיף כי למיטב ידיעתו ועדה שבדקה את הנושא, בראשות סגן מפכ"ל המשטרה והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, לא המליצה עד עכשיו לאחד את המוקדים. "למדינה אין יכולת כלכלית להשקיע מיליוני שקלים בהכשרה והקמת מוקד כזה", אמר בין. הוא הסביר עוד כי זמן התגובה במקרים שמגיעים למד"א הוא קריטי להצלת חיים.

המשנה הרפואי למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר בועז לב, אמר כי הוועדה לא פסלה את איחוד המוקדים, אלא קבעה שיש מקום למספר משותף וכן יש מקום לאפשר במקביל גם את הפנייה הישירה למוקדי החירום. לדברי ד"ר לב, הוועדה הוקמה לפני כשנה וחצי ובדקה את המוקדים כאשר המוקד המוביל הוא של מד"א. ח"כ גפני הוסיף ואמר כי הוא מוכן להמתין ולא לקדם את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית עד שהממשלה לא תגיע למסקנה סופית בעניין.

ח"כ ישראל חסון אמר כי הבעיה של מד"א היא שיחד איתו באזורים מסוימים פועלים עוד 4-5 גופי הצלה. הוא הסביר כי כיום הרוב המכריע של הציבור מתקשר למוקד של מד"א וגופי הצלה שאולי יכולים להגיע מהר יותר לא מקבלים את הקריאה.

"ח"כ גפני רוצה לקחת את כל הגופים ולהביא אליהם את האינפורמציה כך שיתחרו עם הבכורה של מד"א – הדיון הוא על מעורבות גופים נוספים בעוגה", אמר ח"כ חסון.

סגן ראש המועצה לביטחון לאומי לחרום פנים ועורף, זאב צוק רם, אמר כי המדינה זקוקה למוקד מרכזי שיפעיל את כל גופי החירום. "יש גופי הצלה נוספים כמו טיפול בחומרים מסוכנים של המשרד להגנת הסביבה וגופי הצלה למטיילים, ואנשים לא זוכרים את כל המספרים", הסביר.

עוז בשן מנציבות כבאות והצלה אמר, כי "חסרים עוד המון נתונים כדי להציג את ההצעה כמצילת חיים. כיום יש 3 מוקדים חזקים, בעלי יכולות גבוהות, וכדי להגיע למוקד אחד צריך ללמוד את הנושא ולבדוק אם בכלל אפשר להגיע לדבר כזה".

היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי הוועדה עוד לפני שהוועדה תמשיך לקדם את החוק לקריאה שנייה ושלישית היא תקיים סיור במוקד החירום של מד"א ובמוקדים נוספים, על מנת ללמוד את הנושא לעומק. הוא אף הבהיר כי הוא מקבל את עמדתו של ח"כ גפני, שלא לקדם את החוק עד שהממשלה לא תכריע בעניין אך הביע תמיכה בהצעה ואמר: "בדומה למוקד 911 בארה"ב, גם בישראל תהיה כתובת אחת ברורה ומהירה".

בתום הדיון אישרה הוועדה את ההצעה, לפיה במוקד ישבו נציגים של המשטרה, מד"א, מכבי אש וכל גוף אחר שיקבע השר שיומונה על ביצוע החוק. עוד אישרה הוועדה כי המוקד יופעל במספר מקוצר אחד, שהחיוג אליו יהיה ללא תשלום. כמו כן אישרה הוועדה את הצעתו של ח"כ גפני, כי הממשלה תידרש למנות עם כניסת החוק לתוקף שר שיהיה ממונה על ביצועו ואם תוך 90 יום לא תמנה הממשלה שר אז הסמכות לביצוע החוק תהיה בידי השר לביטחון פנים.