בנייה בבית שמש
בנייה בבית שמשצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק המהנדסים והאדריכלים.

החוק בנוסחו כיום קובע כי מהנדס רשוי או אדריכל רשוי המבקשים לבצע בשנה מסוימת פעולות שייחדו להם לפי סעיף 12 לחוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח–1958 חייבים לשלם אגרת רישוי במהלך חודש ינואר של אותה שנה ואם הם משלמים לאחר חודש ינואר – שיעור האגרה מוכפל.

מגבלת זמן זו יצרה עומס במשרד התעשיה המסחר והתעסוקה שמבקש למצוא פתרון לעומס שמקורותיו שונים. בהצעת חוק זו מוצע לאפשר את תשלום אגרת הרישוי, בלי לשאת כפל אגרה, עד לסוף חודש מרס של אותה שנה, זאת במסגרת הוראת שעה שתחל ב-1 בינואר 2012 ותפקע ב-31 במרס 2015 שבמהלכה יגבש משרד התעשיה המסחר והתעסוקה פתרון כאמור.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי  "חוק המהנדסים והאדריכלים נועד להסדיר את מקצועות ההנדסה והאדריכלות. סעיף 13 לחוק קובע כי מהנדס רשוי או אדריכל רשוי המבקשים לבצע בשנה מסוימת פעולות שייוחדו להם לפי סעיף 12 לחוק, חייבים לשלם במהלך חודש ינואר של אותה שנה את אגרת הרישוי. אי תשלום האגרה כאמור יגרור תשלום כפל אגרה.

אגרת התשלום בעד הרישיון השנתי נשלחת בכל תחילת שנה לכלל המהנדסים והאדריכלים הרשויים, על ידי רשם המהנדסים והאדריכלים. מניסיון מצטבר של מחלקת רשם המהנדסים והאדריכלים עולה, כי תקופת הזמן המוגדרת לתשלום קצרה מדי.

מגבלת זמן זו יצרה עומס במשרד התעשיה המסחר והתעסוקה שמבקש למצוא פתרון לעומס. בשל העומס התקופתי הכבד בתקופת חידוש הרישיונות ובשל הפעולות הכרוכות בעיבוד נתוני מאגר בעלי הרישיונות, נוצר לעיתים עיכוב בשליחת אגרות הרישוי כאמור, שבא על חשבון הזמן המוגדר בסעיף 13 לחוק, לתשלום האגרה נוסף על כך, במקרים רבים שבהם כתובתם של המהנדסים או האדריכלים אינה מעודכנת במאגרי מחלקת רשם המהנדסים, מבקש הרישיון או מבקש חידוש הרישיון נדרשים לפנות למחלקה לשם הנפקת אגרה נוספת, דבר המעכב את ביצוע תשלום האגרה בזמן.

לאור כל האמור, משרד התעשייה המסחר והתעסוקה שוקל מתווה חלופי קבוע לפתרון הבעיה. ואולם עד לסיום בחינת אופן תשלום האגרה וכדי לבחון את ההסדר החלופי המוצע, מוצעת הוראת השעה שתאריך באופן זמני את התקופה שבה רשאים המהנדסים והאדריכלים כאמור לשלם את אגרת הרישוי, בלי לשאת כפל אגרה, עד לסוף חודש מרס של אותה השנה.

מוצע לקבוע כי תוקפה של הוראת השעה תהיה לשלוש שנים, מיום ו' בטבת התשע"ב (1/1/12) עד י"א בניסן התשע"ה (31/3/2015) וזאת במטרה לאפשר למחלקת רשם המהנדסים והאדריכלים להיערך בתוך זמן זה למתווה חלופי קבוע לפתרון הבעיה".

12 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות להכנתה לקריאה השנייה והשלישית.