לפחות חצי. אורבך
לפחות חצי. אורבךפלאש 90

"הגשנו הצעת חוק לייצוג הולם לנשים בוועדה למינוי דיינים",  אמרה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ציפי חוטובלי בדיון היום על העדר אישה בהרכב הוועדה למינוי דיינים.

לדבריה, "היו שנים בהן כיהנה אישה בוועדה. נשים יכולות להשפיע על אופי הדיינים הנבחרים, ולכן חייבת להיות שם אישה. אם לא נצליח להוציא את הערמונים מהאש באמצעים חקיקתיים, נעשה זאת בדרכים אחרות. גם הרב ניסים זאב מסכים שאין מניעה עקרונית למנות אשה לוועדה למינוי דיינים".

ח"כ הרב ניסים זאב אומר, כי "אין מקום לעכב את מינוי הדיינים שממתינים כבר חודשים רבים. אם לשכת עוה"ד היו בוחרים אישה, אז הייתה אישה בוועדה. מה אני אעשה שהם בחרו שני גברים? אני מציע שהוועדה תמליץ שמכאן ולהבא נדאג לבחור נשים, אבל המערכת לא מתפקדת והעגונות זועקות. לא צריך להתעקש על אישה עכשיו בכל מחיר. אם אין אישה בוועדה, אז היא לא אמינה? גם אני זאב בודד בוועדה הזו, ולא מרגיש פגוע".

רובין שיימס, מנכ"ל קואליציית עיקר, אמרה בדיון כי "כיום יש בוועדה שריון ל-4 גברים – שני דיינים ושני הרבנים הראשיים יהיו תמיד גברים. לכן חייבים לשריין מקום לפחות לשתי נשים". ח"כ ניסים זאב: "שריון זה משהו מכוון, זדוני. כאן במקרה נבחרו גברים". רובין שיימס: "אין נשים דיינים. לכן הוועדה למינוי דיינים זה המקום היחיד שיכול להיות לנשים קול והשפעה". ח"כ אורי אורבך: "אני לא מבין את השאלה למה צריך נשים בוועדה. העובדה שאין נשים בוועדה היא לא טבעית. אפשר להסכים שמהפעם הבאה יהיו חצי מחברות הוועדה נשים, והפעם נסתפק רק בשתיים".

חנה קהת, מנכ"ל "קולך", ציינה כי "יש כאן התעלמות ממציאות מאד עגומה של נשים בבתי הדין. תפקוד בתי הדין לקוי ויש סחבת. המאבק הוא על מקומן של נשים שייצגו אינטרסים של נשים במקום הכי מדכא. פגשתי נשים שרבנים נמנעו מלכנס ישיבות כדי לא להגיע לכפיית גט. יש שני מועמדים לבית הדין הגדול, שעדיף שלא ייבחרו כי הפסיקות שלהם איומות. עדיף שלא יהיו מינויים בכלל ושנשים לא תיפולנה לידיים שלהם, שיקברו אותן חיים. אלה מועמדים מסוכנים לנשים".

ד"ר פרץ סגל, ראש תחום יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, ציין כי "מטרת העתירה לבג"ץ של 'אמונה' וגם מטרת הצעת החוק לתיקון חוק הדיינים היא להביא למנגנון שיביא לבחירת אישה. בית המשפט העליון קבע כבר שביטול מינוי בדיעבד אפשרי אם הוא עומד למול ייצוג הולם. מדוע שהכנסת עצמה לא תאמר שמכיוון שנפגע עיקרון הייצוג ההולם היא מבטלת את המינויים שלה לוועדה ותדאג לבחור אישה כנציגת הכנסת?".

עו"ד בת שבע שרמן, מארגון "יד לאישה",  ציינה אף היא כי "גם ראש הממשלה יכול למנות שרה מטעמו, אבל הוא קיבל את הטענה שמדובר בפגיעה בסטאטוס קוו. אם ח"כ ניסים זאב אומר שאין מניעה שאישה תשב בוועדה, אז שש"ס תסיר את הטענה שזה פוגע בסטאטוס קוו".

יו"ר הוועדה, ציפי חוטובלי, סיכמה כי "הערת האזהרה של עו"ד בת שבע שרמן שאם ייבחרו לבית הדין רבנים קיצוניים, הציבור הישראלי יאבד אמון במערכת וידיר ממנה את רגליו, איננה איום אלא מציאות. דווקא מי שחושש שיהיו ממזרים ומצבים של אשת איש שמתחילה חיים חדשים עם בן זוג חדש בלא גט, צריכים לחשוש למעמד בית הדין ולדיינים המכהנים בו. לכן אגיש בקשה הצהרתית ואציג את מועמדותי להיות נציגת הכנסת בוועדה למינוי דיינים. בקרוב נתכנס עם יו"ר הקואליציה, בהשתתפות ח"כ אורי אורבך וננסה להגיע להבנות עם ש"ס. אם העניין לא ייפתר בהסכמה, נפעיל לחץ קואליציוני. אין כאן לא הפרת סטאטוס קוו ולא בעיה הלכתית אלא בעיה פוליטית בלבד".

בארגון מבוי סתום מציינים בעקבות הדיון, כי "בישראל הדמוקרטית, בית הדין הרבני הנו המוסד היחידי ע"פ חוק,  בו נשים וגברים יהודים יכולים לממש את זכותם להינשא ולהתגרש וזאת על אף האפליה המגדרית  המובנת בתוכו: החל  מאופייה הקנייני הלא-שוויוני של הנישואים היהודיים וכלה בכך שהגירושין מותנים (על פי בתי הדין) ברצונו החופשי של הבעל".

בארגון מוסיפים, כי "הפסיביות נעדרת פתרון מעשי לבעיה המחריפה של נשים עגונות ומסורבות גט, מעמידה מראש מחצית מאוכלוסייתה היהודית בסיטואציה, בה כל אחת עלולה  למצוא עצמה כבולה בעל כורחה בנישואים ללא מוצא,  בכך מפרה המדינה את חובתה לדאוג לביטחונן האישי של הנשים. במצב בו כל זוג רביעי הנישא בישראל עתיד להתגרש. זהותם של הדיינים הנבחרים  הנו גורלי ובעל  השלכות על חייהם של משפחות רבות בישראל. בניגוד לשופטים,  הדיינים הנם בעלי סמכות לא רק על פרשנות של החוק אלה גם על התהוותו ומתפקדים גם כמחוקקים .לפיכך דעותיהם והשקפת עולמם בנושאים כמו זכויות נשים , משפחה ועקרון טובת הילד, הנם בעלות משקל רב כי הם שיכריעו לבסוף את הכף  ויקבעו את גזר הדין".

"כל עוד לא יתאפשר בישראל חופש בחירה בנישואים, מחובתה של המדינה לדאוג לכל הפחות לפרוס רשתות הגנה מינימאליות לנשים  גם באמצעות הוועדה למינויי דיינים ולשריין לפחות ארבע מקומות לנשים כנגד ארבעת המקומות המשוריינים לגברים" (שני רבנים ראשיים שני דיינים). ארגון מבוי סתום קורא לכנסת להזדרז ולחוקק את החוק המשריין ארבע נשים לוועדה למינויי דיינים ובכך לתקן אפליה המסוכנת לנשים", חותמים בארגון.