ארד בועדה. היום
ארד בועדה. היוםפלאש 90

הועדה לביקורת המדינה בכנסת דנה היום (שלישי) בפרשת עוזי ארד, ביחסי ראש הממשלה והמטה לביטחון לאומי (המל"ל) ובדו"ח המבקר על התנהלות המטה.

בישיבה אמר יו"ר הוועדה ח"כ רוני בר און (קדימה) כי הועדה ערכה עד היום ארבע ישיבות, שתיים מהן חסויות, בעניין מעמד המטה מול דרישות החוק.

ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, עוזי ארד, האשים בדיון כי היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שולמית ברנע, בחרה בין דבריו, מה להעביר ומה לא להעביר למבקר המדינה. לדבריו, היא לא העבירה גם נתונים מקצועיים או עובדתיים אם אלו אינם זהים לעמדת נתניהו, וזאת למרות שראש המטה מכיר את עמדות ראש הממשלה, מתוך הכרות אישית, טוב יותר מהיועצת המשפטית.

"לפי מערכת הערכים שלי אי-אפשר ואין דבר כזה בגוף בטחוני בישראל, שבמתן תשובות לביקורת פרלמנטרית או ממשלתית לא אומרים אמת. אפילו במוסד – ואני כיהנתי כראש אגף במוסד - גם שם הייתה פתיחות מלאה מול חוקרי המבקר", אמר.

ארד הוסיף כי ממסמך שהוציאה ברנע עולה רצון למנוע אמת מהמבקר. "מחברי שמעתי שכך הם מונחים וזאת היא רוח המפקד, והמפקד הוא רה"מ. בזמנו חשבתי שרה"מ מצפה ליישום חוק המל"ל כרוחו וכלשונו, אך התברר שרה"מ שומר לעצמו מרחב לשנות את החוק ולאזן בינו ובין התנגדות שר הביטחון לחוק. בפועל חלקים רחבים של החוק לא יושמו, בגלל שאישים בלשכת רה"מ הגדירו אותו כ"חוק רע".

ארד סיפר על החקירה שעבר בנמל התעופה בחשד שהדליף ידיעה מדינית, ואמר כי "כששאלתי את רה"מ על החקירה, הוא ענה "אני לא בודה ראיות".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) שאל-התריס האם יכול להיות שמחר ייעצר שר הביטחון או ראש הממשלה בנמל התעופה, יילקח לחדר צדדי ויילקח ממנו הסיווג הביטחוני?!. חברו לסיעה, ח"כ אורי אריאל טען כי יש דרמטיזציה תקשורתית מובנית, והדברים מספיק חמורים כשלעצמם. לעומתו ח"כ שלמה מולה (קדימה) אמר כי "זה נורא שראש הממשלה משתמש ביעוץ המשפטי של משרדו ככלי שרת פוליטי".

היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שולמית ברנע ענתה בתגובה כי "כל השנים סייעתי לאנשי מבקר המדינה, והנחיתי את כל אנשי המשרד לנהוג כך. תשובת המטה שולבו והוטמעו בטיוטת התשובה למבקר, אך תשובות ונתונים מסוימים שהעלה ארד, היו לא-נכונים או לא-בדוקים, וכן טענות הסותרות זו את זו. ארד אינו מוסמך לפרש את החוק, והייתה לו פרשנות מוטעה לחוק המטה לביטחון לאומי. המסמך שארד טוען בשמו הוא הוא נייר-עבודה, תרשומת פנימית שהוכנה עבורי, לקראת פגישתי עם ראש המטה כיום יעקב עמידרור".

לעומתה, לא קיבל יו"ר הוועדה בר – און טענה זו, והטיל על ברנע את האחריות למסמך. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז ניזרי, הוסיף כי "בתחילה התברר שאיש ממקורבי רה"מ לא הדליף לעיתונות, אך אח"כ נחשף מידע רגיש ומהימן שגרם לפתיחת החקירה מחדש, ורה"מ לא ידע על-כך מיד. ארד קיבל אחריות על השתלשלות האירועים שהביאה לפרסום הידיעה, למרות שהכחיש הדלפה מכוונת - והסרת הסיווג הביטחוני הייתה כתוצאה מסיום התפקיד וקבלת האחריות שלו".

עוזי ארד ענה, כי "מיד בתחילת החקירה בנמל התעופה, אודות ההדלפה, הודיעו לי על שלילת הסיווג הביטחוני, ולכן אין טענתו של ניזרי מסתדרת עם לוח הזמנים. מה שקרה היה בניגוד לחוק השב"כ ולסדרי מנהל תקינים".

בסיום הישיבה הודיע מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, כי יחל בבדיקת פרשת ארד והתייחסות לשכת רה"מ לביקורת המדינה, וכן כי בשבועיים הקרובים יפורסמו שני דו"חות, הן על המטה, והן על התנהלות הממשלה והיערכותה למשט הטורקי.