חתמו על ההסכם
חתמו על ההסכםיוסי וייס

חברת החשמל ושותפויות 'תמר' חתמו היום (רביעי) על הסכם לרכישת גז טבעי.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, אלוף (במיל.) יפתח רון-טל, אמר כי "מתווה העסקה מאפשר לספק חשמל לתושבי ישראל במחיר זול ממרבית מדינות העולם המפותח, והמעבר לגז טבעי יהפוך את החשמל גם לידידותי יותר לסביבה".

"מדובר בהסכם היסטורי לא רק לחברת החשמל אלא למשק החשמל ולכלכלת ישראל. ההסכם מביא לידי ביטוי את מהפכת הגז שתוביל אותנו לעצמאות אנרגטית מלאה, כחול לבן".

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, אמר "חברת החשמל רואה מול עינה את טובת כלל המשק הישראלי והובילה את המו"מ מול שותפות 'תמר' על מנת שצרכני החשמל ייהנו מהמחיר הזול ביותר".

"בימים של שיח על צדק חברתי, חשוב להבין שזהו מאבק הקוטג' האמיתי – כמה ישלמו תושבי מדינת ישראל על החשמל. אנחנו רוצים שהם ישלמו כמה שפחות. בנוסף, חברת החשמל מחויבת אסטרטגית למהפכה הירוקה להעברת ייצור החשמל שיתבסס על אנרגיית גז נקייה וזולה יותר. בהסכם זה השגנו עסקה מיטבית ברמה עולמית הכוללת מחיר הוגן ותחרותי – עסקה ששומרת על האזרח והסביבה".

סגן נשיא חברת נובל אנרג'י למזרח הים התיכון, לאוסון פרימן, אמר "ההסכם מעמיק את שיתוף הפעולה של נובל אנרג'י עם חברת החשמל, והוא יבטיח שתושבי מדינת ישראל ייהנו ממקור אנרגיה אמין, חסכוני וידידותי לסביבה. פרויקט "תמר" עומד בלוח הזמנים שלנו, ואנו צופים כי אספקת הגז מ"תמר" תחל כבר באפריל 2013".



מר גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר חיפושי נפט: "החוזה עם חברת החשמל הוא נקודת ציון משמעותית עבור שותפות 'תמר' בפרט ומדינת ישראל ככלל. בעקבות ההסכם, תובטח עצמאותה האנרגטית של מדינת ישראל לשנים רבות, כאשר אזרחי ישראל ייהנו מאספקה יציבה ורצופה של גז טבעי. החתימה על ההסכם תסייע בהורדת מחירי החשמל באופן משמעותי, ובצמצום מצוקת יוקר המחיה בישראל".



מר יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים: "החתימה על החוזה לאספקת עם חברת החשמל משנה את המציאות האנרגטית של מדינת ישראל מקצה לקצה. הפגיעה המתמשכת בסביבה שנובעת משריפת סולר פחם ומזוט תיפסק, ומשק האנרגיה הישראלי יעבור לשימוש בגז טבעי על כול יתרונותיו הסביבתיים. מהפכת הגז הטבעי תגיע לכל בית בישראל, תוך שיפור כושר התחרות של התעשייה הישראלית,  וירידה משמעותית במחירי החשמל, לתעשייה ולכלל אזרחי ישראל". לדברי אבו, "שותפות תמר תמשיך לראות לנגד עיניה את האינטרס הלאומי שבקידום הפרויקט בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו – עד אפריל 2013, זאת במטרה לתת מענה לצרכים הבוערים של משק האנרגיה הישראלי".  



מר אלי משגב, מנכ"ל אלון חיפושי גז: "ישראל הקטנה מצטרפת היום לטרנד העולמי של מעבר לגז טבעי. אם המאה ה-19 הייתה תקופת הפחם, המאה ה-20 הייתה תקופת הנפט הרי שהעשורים האחרונים מסתמנים כתקופת הגז, וחברת החשמל היא הנדבך המרכזי במגמה זו בישראל.



מר אבי גפן, מנכ"ל ישראמקו:

" ההסכם מהווה נקודת מפנה בהתפתחות ענף החשמל בישראל, בביטחון האנרגטי של מדינת ישראל ויש בו חשיבות רבה לכל אזרחי המדינה. קבוצת ישראמקו, שמחה לקחת חלק ברגע חשוב זה, ומתכוונת להמשיך ולפעול בתחום חיפושי הנפט והגז".



רקע

חברת החשמל, חלוצת הגז, החלה את השימוש בגז טבעי החל משנת 2004, כאשר החליפה מעל מיליון טון מזוט בשנה בגז טבעי שרכשה מקבוצת "ים תטיס".



צריכת הגז של חח"י הגיעה בשנת 2010 לכ-5 מיליארד מטר קוב (BCM), שבאמצעותם הופקו 37% מייצור החשמל, מרביתם מ"ם תטיס" ומיעוטם ממצרים באמצעות הסכם עם חברת EMG.



חברת חשמל הביאה לפיתוח מערכת הולכה ארצית של גז, המגיע בין השאר לשמונה אתרי ייצור של החברה בכל הארץ, ליחידות הפועלות באמצעות גז טבעי בהספק מותקן כולל של 7000 MW.

החברה שואפת במסגרת אסטרטגיית רכישות הגז שלה, להישען על ריבוי מקורות אספקה ועל יתרות בהיקף האספקה. כך עשתה בתחילת העשור כאשר פיצלה את רכישות הגז בין שני ספקים וכך תמשיך לעשות עם פיתוח שדות גז חדשים.

צריכת הגז הכוללת של חברת החשמל בשנים 2004 עד 2011 הסתכמה בכ- 25 מיליארד מטר מעוקב (BCM) השקולים ל- 150 מיליון חביות נפט גולמי.

במחירי היום, החיסכון הכספי של כל 1 BCM של גז ביחס למחיר נפט גולמי עומד על 2.3 מיליארד ₪.



הסכם תמר

מייד לאחר תגלית תמר, החל מו"מ בין שותפי תמר וחברת חשמל שהבשיל היום לחתימה על הסכם אספקת גז לתקופה של 15 שנה.



כמו בעסקאות הקודמות עם "ים תטיס" ו-EMG, ההסכם עם חברת החשמל מאפשר לשותפי "תמר" לממן את פיתוח השדה שיבטיח לכלל המשק אספקת גז, בהיקף גדול ובלוח זמנים קצר. חתימת ההסכם בין חברת החשמל עם שותפות "תמר" מבססת את עתיד משק הגז בארץ, את מגמת התנתקות משק החשמל מנפט ואספקת חשמל נקייה וזולה לאזרחי המדינה.



ההסכם מותנה באישור רשות החשמל, רשות הגבלים עסקיים ורשות החברות הממשלתיות \ ממשלה.





לפרטים נוספים: איריס בן-שחל, 052-3997683, אלעד כהן - 0507473157