קבר יונתן בן עוזיאל בעמוקה
קבר יונתן בן עוזיאל בעמוקהצילום: פלאש 90

הרב ישראל דרעי מהמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים בצפון, סיפר בראיון לערוץ 7, כי המתיחות הרבה בדרום, הביאה לעלייה המונית לקברי הצדיקים בצפון.

לדבריו, בימים אלה, כמו בכל עיתות צרה, מתגלה האחדות הגדולה של העם, "אני פשוט מתפעל מהכמויות של האנשים, רואים את הנרות שמדליקים, את כל התפילות זה פשוט לא יאומן".

הרב דרעי אמר שאתרים רבים בצפון הפכו צרים מלהכיל את המוני המתפללים, "קטונתי מלדרג את הקברים. אבל יש את קבר הרשב"י שתמיד עמוס, את עמוקה, את קבר יהודה בן בבא, חבקוק, התנאים שקבורים בכפרים הערבים, רבי מאיר בעל הנס, מערת אליהו וקבר הרמב"ם".

לדבריו, מיליוני שקלים יושקעו השנה בשיפוץ מערת אליהו ועמוקה, "אנחנו אחראים על השיפוצים מטעם משרד התיירות שמכיר באתרים האלה כאתרי תיירות חשובים. במערת אליהו יושקעו השנה כמיליון שקלים. זה אתר גדול שמגיעים אליו מדי יום אלפי אנשים. על פי המסורת שם התחבא אליהו ומשם עלה בסערה השמימה. המקום נמצא ביציאה הדרומית מחיפה והוא מסוגל להמון ישועות. בקבר יונתן בן עוזיאל בעמוקה, יושקעו מיליוני שקלים. האתר ישודרג, זה כולל הצבת תאורה קבועה, מגרש חנייה, שירותים ובית כנסת חדש".

הרב דרעי מפריך את הסטיגמה לפיה לקברי צדיקים מגיעים רק דתיים, "זה פשוט לא נכון, בעמוקה לדוגמא מגיעים מעוכבי זיווג בכמויות של אלפים ולאו דווקא דתיים. מגיעים גם חילונים ואנשים שרחוקים מהדת. כאן הם מתחברים לשורשים".

"מגיעים לקברים אפילו כאלה שאינם יהודים כולל צליינים. המקומות האלה צרים מלהכיל והגענו למסקנה שככל שמשדרגים את האתרים, כך כמויות האנשים גדלות. השנה נשפץ גם את קבר רבי עקיבא בטבריה, את קבר הרמב"ם ומקומות רבים נוספים".