אוושויץ
אוושויץצילום: פלאש 90

מנכ"ל מכון ויזנטל בישראל, צייד הנאצים ד"ר אפרים זורוף, סיפר הבוקר (ראשון) על הנאצים שנותרו בחיים, ומגלה כי בכיר נאצי נוסף שפעל לגירוש יהודים לאושוויץ אותר על-ידיהם וייחשף בקרוב.

ד"ר זורוף גילה בראיון לערוץ 2 כי "בעוד שבועיים שלושה נחשוף פושע נאצי שמצאנו בשבועות האחרונים, שמילא חלק חשוב בגירוש יהודים לאושוויץ. שמו עדיין לא נחשף מחשש שהוא יברח".

לדברי ד"ר זורוף, ברחבי העולם מתנהלות יותר מ-1,300 חקירות של פושעים נאצים, בין היתר בפולין, גרמניה, ארה"ב, קנדה ואיטליה. "האנשים שלנו עובדים והחקירות נמשכות", מדגיש ד"ר זורוף ומוסיף כי הרשעתו של דמיאניוק היתה תקדים חשוב בעבודתם.

מכון שמעון ויזנטל פירסם בשנת 2008 את רשימת הפושעים הנאצים המבוקשים בעולם שעודם בחיים, אפשר שחלקם מתו מאז פרסום השמות.

בראש הרשימה נמצא ד"ר אריברט היים, אוסטרי ששימש כרופא במחנה הריכוז במטהאוזן. היים נודע כמי שביצע ניסויים מחרידים בגופם של אסירים במחנה, ורצח רבים מהם. הפרס עבור מעצרו שמציע מכון ויזנטל, בשיתוף ממשלות אוסטריה וגרמניה, עומד על 485,000 דולר.

אחריו ברשימה מופיעים סנדור קפירו, הונגרי שהואשם במעורבות בהריגתם בימי המלחמה של 1,000 אזרחים בסרביה; מיליווי אסנר, שהיה מפקד משטרה בימי המלחמה בקרואטיה וחשוד כי היה אחראי לגירוש מאות סרבים, יהודים וצוענים, שאותם שלח למותם; וסורן קאם, חבר לשעבר באס-אס, המבוקש בדנמרק עבור התנקשות בעיתונאי ב-1943. גירושו מגרמניה נמנעה בשנה שעברה ע"י בית משפט במחוז בווריה שקבע כי אין די ראיות על מנת להרשיעו בכמה מקרי רצח.

במקום הבא ברשימה נמצא היינריך בורה, שהואשם ברצח שלושה אזרחים הולנדים בשירות האס-אס, ואחריו ברשימה נמצאים צ'רלס זנטאיי, חייל הונגרי בעת המלחמה החשוד כי רצח יהודי ב-1944 משום שלא ענד טלאי צהוב; מיכאיל גורשקוב מאסטוניה, שהואשם כי סייע לגוסטבו ברצח יהודים; אלגימנטס דיילידה, שהורשע כי סייע ללכוד יהודים בליטא בימי המלחמה, אך לא מרצה עונשו בבית הסוהר בגלל בעיות בריאותיות; והארי מניל, שעל פי קביעתה של ארה"ב, היה מעורב ברצח של מאות יהודים במהלך המלחמה.