החיילים בתרגול החייאה על בובה
החיילים בתרגול החייאה על בובהמד"א

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים (תיקון), התשע"ב-2012, שהגישה הממשלה.

הצעת החוק באה להעניק סמכות לשר לחייב מחזיק של מקום ציבורי להשתמש בגופי בדיקה לצורך בדיקה של הצבת מכשירי החייאה ותקינותם, וכן להעניק לשר סמכות להתקין תקנות לעניין אישור גופי הבדיקה, התנאים לאישורם, פיקוח על המחיר שיגבו בעבור הבדיקות וכן להעניק לו סמכויות פיקוח ואכיפה על קיום הוראות החוק.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים, התשס"ח-2008, קובע חובה על מחזיק של מקום ציבורי המנוי בתוספת לחוק להציב בו מכשיר החייאה וכן למנות אחראי כדי לדאוג לתקינותו. כדי ליישם את הוראות החוק, הוסמך שר התעשייה המסחר והתעסוקה, לקבוע בתקנות, בין השאר, דרישות בטיחות לצורך הצבת מכשירי החייאה והוראות בדבר מיקום מכשירי ההחייאה ובדבר בדיקת תקינותם, למקומות הציבוריים השונים.

כדי לבדוק את עמידתו של המחזיק במקום הציבורי בקיום הדרישות וההוראות האמורות, ובשל היעדר ידע מקצועי בתחום זה, בכוונת המשרד להסתייע בגופי עזר שיבצעו בדיקות אלה. על גופי הבדיקה להיות מאוגדים ובעלי מומחיות ברפואה דחופה, וזאת על פי חוות דעתם של משרד הבריאות ושל האיגוד הקרדיולוגי בישראל, הסבורים כי הדבר חיוני לצורך הגשמת מטרת החוק - להציל חיים. לפי גישה זו, הצבת מכשירי החייאה במיקום הנכון מהווה חוליה ראשונה בשרשרת ההצלה, שבה לאחר הפעלת המכשיר נקראים שירותי רפואה דחופה לשם פינוי המטופל לבית חולים להמשך טיפול. אשר על כן, מיקום המכשיר, זמינותו ותקינותו הם תנאים הכרחיים לשרשרת ההצלה, ונדרש כי ייבחנו כאמור על ידי גופים המומחים ברפואה דחופה, שבשל ניסיונם המקצועי יוכלו לקבוע את המקום הנכון להצבת המכשירים ולבדוק את תקינותם כדי להבטיח הצלחה מרבית בשרשרת ההצלה כולה".

16 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות להכנתה לקריאה השנייה והשלישית.