אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

במסגרת כנס של סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון שהתקיים היום באוניברסיטת תל אביב, טען חוקר הסדנה, טל דקל, כי אבדן הלוויין המצרי EGYPTSAT-1, שביולי 2010 איבד קשר עם מפעיליו, פגע אנושות בתכנית החלל המצרית.

"השפעות איבוד הלוויין היו הרסניות. עשרות מדענים בתכנית החלל המצרית פוטרו מתפקידם ולו"ז השיגור של הלוויין EGYPTSAT2 נדחה ללא הודעה על תאריך חדש. על פי מקורבים לתכנית החלל המצרית, נראה שלפחות ב-5 השנים הקרובות מצרים לא תהיה בעלת יכולת ריגול ויזואלית משמעותית", אמר דקל.

הכנס נפתח בדברים של חברת הכנסת ציפי לבני שאמרה כי "החלל מספק עומק אסטרטגי למדינת ישראל". בהמשך נדונה חשיבות לווייני החלל ברמה הלאומית והאתגרים שיצרה העלייה במספר המדינות המחזיקות בנכסי חלל בשנים האחרונות. עלייה זו, שחלה במקביל להתגברות תלותה של הכלכלה הגלובלית במערכות לוויינים, הפכה את החלל לזירת התגוששות בין מעצמות העולם.

ניקולה רוש, סגן ראש המשלחת של שגרירות צרפת בישראל, סיפק את נקודת המבט האירופית למצב שנוצר, לפיה יש ליצור קוד התנהגות מחייב להתנהגות בחלל. בנוסף, דובר על איום הסייבר על לוויינים ורם לוי, חוקר בסדנת יובל נאמן, סיפר בהרצאתו על התקפת הסייבר האיראנית על תחנת טלוויזיה של ה-BBC בלונדון.

סדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה וביטחון פועלת מזה עשור באוניברסיטת תל-אביב ועוסקת בעיקר בתחומי החלל והסייבר. הסדנה מקיימת פעילות מחקרית ענפה לצד סדרה שנתית של כנסים וימי עיון בהשתתפות גורמי צבא וביטחון, פוליטיקאים, אנשי אקדמיה ובכירים בחברות ישראליות ובינ"ל מובילות.

ראש סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון, פרופ' אלוף (במיל.) יצחק בן ישראל, אמר כי "בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה מתמשכת בכמות המדינות שבבעלותן לוויינים, ובמקביל לעלייה באיומים עליהם. איום הסייבר המתגבר פותח אפשרויות חדשות לפגיעה בלוויינים ומחייב יצירת כללים בינלאומיים מחייבים להבטחת הפעילות בחלל".