חוב של כבוד. סער
חוב של כבוד. סערבאדיבות משרד החינוך

69 שנים אחרי מותו של פאבל פרנקל, מפקד הארגון הצבאי היהודי במרד גטו ורשה, התקיים היום (שלישי) טקס צבאי לגילוי שלט הזיכרון לזכרו.

הטקס התקיים במעמד שר החינוך, גדעון סער, ראש עיריית ורשה, סגן שרת החינוך הפולניה, שר החוץ והביטחון לשעבר, משה ארנס, אשר יזם את הטקס.

במהלך הטקס ציין שר החינוך סער, כי "היום אנו פורעים חוב של כבוד לאחד הלוחמים עזי-הרוח של עמנו בימים החשוכים ביותר: פאבל פרנקל, מפקד הארגון הצבאי היהודי במרד גטו ורשה, מי ש"מגֹב ריקבון ועפר" קרא תגר על גרמניה הנאצית. בימים בהם נשחטו בני- עמנו, חסרי נשק והגנה".

פאבל פרנקל, התגלה עם שישה מחבריו במקום מחבואם, רח' גז'יבובסקה 11, ביוני 1943 בהיותו בן 23. באפריל 1943 ניהלו פרנקל וחבריו קרב מתוך הגטו ששיאו הסמלי היה בהנפת דגלי הכחול לבן (5 שנים לאחר מכן דגל מדינת ישראל) והדגל הפולני על גג הבית ברחוב מורנובסקה 7.

בהקשר זה ציין שר החינוך בטקס, כי "ברור שהיתה זאת מערכה חסרת-סיכוי מבחינה צבאית. מערכה על הכבוד היהודי של אלה שבחרו למות עם נשק ביד וסרבו ליפול לידי מכונת ההשמדה הנאצית ולגורל- טרבלינקה. המרד השפיע על יהודים שקראו תיגר בעקבותיו על המרצחים הגרמנים והיתה לו השפעה ניכרת גם על האתוס הציוני".

לדבריו, "במעמד זה יש משום תיקון עוול היסטורי כלפי פאבל פרנקל וחבריו לארגון הצבאי היהודי, שנפלו בקרב וסיפורם לא סופר שנים רבות וכך לא זכו להכרה הראויה על חלקם במרד גטו וארשה"

השר סער הודה לממשלת פולין ובפרט לראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, שנעתר בביקורו בירושלים לפני שנה לבקשת ראש הממשלה נתניהו בעניין זה. השר גם הודה לעיריית ורשה, שגרירות ישראל בוארשה, ולמשה ארנס, אשר יזם את האירוע.

עוד לקחו חלק ונשאו דברים בטקס: סגן שרת החינוך הפולניה, מר מירוסלאב סילצקי, ראש עיריית ורשה, גב' חנה גרונקייבץ' ואלץ ושר החוץ והביטחון לשעבר, משה ארנס.