סמוך לבית המחבל
סמוך לבית המחבלרויטרס

צרפת מודאגת. אזרחי צרפת בכלל והקהילה היהודית בפרט מקווים שהפיגוע המזעזע השבוע יעיר את המדינה שנרדמה בשמירה בעשר השנים האחרונות.

נשיא צרפת סרקוזי הולך בין הטיפות מצד אחד חושש לפתוח חזית מול כמעט ששת מיליון המוסלמים בארצו ומנגד מבהיר כי כל התנהגות מחשידה, קלה שבקלות, תיענה ביד קשה.

כבר לפני שנה הזהיר שר הפנים הצרפתי קלוד מהעלייה במספר המוסלמים במדינה והשלכותיה של התופעה המאיימת על צביונה של המדינה. גואן כצפוי עורר את זעם תנועות השמאל. החוקים שחוקקו בשנים האחרונות במדינות שונות באירופה נגד נשים שמסתובבות עם בורקה או ניקאב הם חלק ממלחמתם של המנהיגים בניסיון לשנות את הצביון החופשי במדינות אירופה.

רשויות הביטחון בצרפת בודקות ביממה האחרונה איך הצליח המחבל שביקר לפחות פעמיים באפגניסטן לחמוק מהמודיעין הצרפתי. גם בשרות הביטחון הכללי בישראל בודקים כיצד חדר המחבל לישראל ככל הנראה לצורך איסוף מודיעין לקראת פעולות טרור שתכנן לבצע.

מקור מודיעיני אמריקני אמר אתמול לרשת הטלוויזיה CNN כי מראח צורף לרשימה השחורה האמריקנית של אנשים שנאסר עליהם לעלות על טיסות אמריקניות. הסיבה לכך היא השתתפותו במחנות אימונים של אל-קאעידה באפגניסטן.

לעומת זאת התקשורת הצרפתית מצאה כבר כינוי חיבה לרוצח, "הילד" הם קוראים לו ורואים בו מייצג של מצוקת המיעוטים המוסלמים. נראה שגם כעת לא כולם לומדים שם את הלקח.

העיתונאי בעז ביסמוט כותב הבוקר בישראל היום כי "הצרפתים גילו השבוע בטולוז כי לא רק באלג'יר, בסעודיה ובמצרים חיים היום סלפים, אלא גם ברפובליקה החילונית שבה הם כל כך מתגאים. לא סתם סלפים שלא בהכרח חוצים את הקו ויוצאים לג'יהאד, אלא סלפים ג'יהאדיסטים, שמעצם הגדרתם שואפים לשנות את פני החברה שבה הם מתגוררים, גם אם היא מערבית, בכל אמצעי אפשרי, רצוי אפילו אלים".

ביסמוט מציין כי משרד הפנים הצרפתי מדבר על בין 12 ל-15 אלף סלפים המתגוררים היום בצרפת. כולם ממוצא צפון-אפריקני וגילם נע בין 20 ל-35, רובם חיים במרסיי ובפרברי העיר ליון. נוכחותם מדאיגה את הצרפתים ומביכה את הקהילה המוסלמית.

צרפת של היום היא לא צרפת של אתמול. אף בעל צלם אנוש בעולם לא נותר השבוע אדיש מול ארונותיהם של הרב יונתן סנדלר בן ה-30, אריה סנדלר, בנו בן ה-6, גבריאל סנדלר, אחיו בן ה-3, ומרים מונסונגו בת ה-8 השם יקום דמם.

הטרור האיסלאמי שוב שובר שיאים חדשים.