נהרות של דם. משרד ראש הממשלה
נהרות של דם. משרד ראש הממשלהפלאש 90

700 עובדי הקרן למפעלי שיקום יפגינו הבוקר (א') מול משרד ראש הממשלה בירושלים. על פי ההערכות 14 אלף נכים המקבלים שירותים ב-72 סניפי ומפעלי הקרן יהיו הראשונים להיפגע ולא יוכלו לקבל שירות.

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה כבר לפני שלושה חודשים כאשר הנהלת הקרן התעלמה מדרישות העובדים לפתוח במו"מ לחתימת הסכם קיבוצי. בחודשים האחרונים שכר העובדים אינו משולם במועד, בנוסף לכך הקרן אינה מפרישה מזה מספר חודשים כספים לקרנות הפנסיה של העובדים, ובסניפי הקרן מורגשת מצוקה בשל סירובם של ספקים שונים להעניק אשראי נוסף לקרן. חובות הקרן נאמדים בכ-13.5 מיליון שקלים, למעלה מחמישה מיליון שקלים מתוך החוב הם כספים שלא הופרשו לקרנות הפנסיה, עוד 3.5 מיליון שקלים חייבת הקרן לספקים שונים ועוד כ-4.5 מיליון שקלים לבנקים.

הקרן למפעלי שיקום הינה הרשת הגדולה ביותר הנותנת שרותי שיקום תעסוקתי בישראל, ופועלת ב-72 מסגרות ברחבי הארץ ונותנת שרות מדי שנה לכ-14,000 אנשים בעלי מוגבלות. הפעילות הארגונית מתמקדת באבחון, ליווי וטיפול שיקומי, הכשרה מקצועית ושילוב בעבודה של אנשים בעלי מוגבלות, לקויות וחסמים תעסוקתיים. הקרן מטפלת באנשים עם נכות בגיל העבודה, דורשי הבטחת הכנסה ואבטלה, עולים חדשים עם מוגבלות או חסמים תעסוקתיים, נוער חריג, אנשים בעלי מוגבלות וצרכים מיוחדים.

בקרן מדווחים כי בחודשים האחרונים מתקשים שם לשלם את שכר 700 העובדים והוא שולם באיחור ובתשלומים. בראשית החודש התכנסו העובדים בבית ההסתדרות ושם שמעו מהמנכ"ל החדש של הקרן, דוד בן נון, על הקשיים בהם הוא נתקל בגיוס כספים ואשראי מהממשלה. ועד עובדי הקרן בראשותה של בלה מאיס, נפגש עם מנכ"ל משרד הרווחה נחום איצקוביץ'. בפגישה הזו איצקוביץ' הבהיר שאין כוונה לסגור את הקרן אך הוא התנה את המשך הסיוע הממשלתי בקיום תוכנית הבראה לקרן. העובדים מסכימים לבצע תוכנית הבראה, ובלבד שהמשך קיומה של הקרן יובטח.

יצוין כי עד עתה נמנעה ההסתדרות מלהשבית את הקרן ולפגוע בפעילות השוטפת, אך חוסר ההתקדמות מצד אחד במו"מ להשגת הסכם קיבוצי ותוכנית הבראה מצד אחד והמשך ההפרות החמורות בתשלום שכרם של העובדים וההפרשות לקרנות הפנסיה שלהם, הביאו להחלטה לקיים ביום ראשון את ההפגנה מל משרד ראש הממשלה.

בלה מאיס, יו"ר ועד העובדים, אומרת: "חשוב לחזור ולהסביר, אנחנו לא נלחמים על תוספות שכר, אנחנו נלחמים על מקום העבודה שלנו שנותן פתרון לעשרות אלפי נכים במדינת ישראל. אני פונה לשר משה כחלון ומבקשת שיתערב ויסייע לנו, אנחנו אמנם לא חברת סלולר ולא חברת כבלים ואולי להתעסק ברווחה זה לא מביא רייטינג כמו להתעסק בתקשורת, אבל זו חובתו כשר הרווחה של מדינת ישראל לדאוג לכך שאלפי נכים יוכלו להמשיך ולקבל טיפול אשר מסייע להם להשתלב במעגל העבודה. השבוע נפגשנו עם מנכ"ל הקרן והצגנו בפניו לא פחות מ-19 הפרות שהנהלת הקרן ביצעה מול העובדים, המצב הזה לא יכול להימשך".