לקדם את חוק מגרון

בג"ץ מצפצף על הממשלה. שופטי בג"צ דחו אחר הצהריים (ראשון) את הסכם הפשרה בין המדינה לתושבי המאחז מגרון. נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, והשופטים מרים נאור וסלים ג'ובראן, נתנו ארכה לפינוי המאחז עד ה-1 באוגוסט.

"עתה זכאים העותרים ליהנות מפירות פסק הדין, זכאים הם לכך שהפגיעה המתמשכת בזכויותיהם תבוא לסיומה. גם האינטרס הציבורי באכיפת החוק צריך לבוא לידי ביטוי וכך גם שלטון החוק וכיבוד החוק", כתבו השופטים.

השופטים הדגישו כי ההתחשבות בתושבי מגרון אינה יכולה לבוא על חשבון העותרים והוסיפו "הבענו כזכור משאלה כי תושבי מגרון יתעשתו ויקבלו על עצמם בהסכמה את חובתם שלא להצטייר כפורעי חוק. אנו חוזרים כיום על משאלה זו".

עוד כתבו השופטים "החובה לקיים פסק דין אינה עניין של בחירה. מדובר במרכיב הכרחי של שלטון החוק אליו כפופים הכול כחלק מערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

תושבי מגרון התייחסו להחלטת בג"ץ ואמרו "קבלנו היום את פסק הדין הקשה, אשר ראשיתו בעלילת שווא של 'הקרקע הפרטית' וסופו בגירוש אנשים החפצים שלום. אנו בטוחים כי ממשלת ישראל ונציגה השר בגין ידעו למצוא את הפתרון הראוי למצב שנוצר, בו ממשלה שולחת את אזרחיה הנאמנים להתיישב ונאלצת לגרשם בצו בג"ץ".

ראש מועצת מטה בנימין, אבי רואה אמר בעקבות החלטת בג"ץ, "צר לנו שבג"ץ החליט לדחות את בקשת המדינה לפתרון סוגיית מגרון בדרכי שלום. מבחינתנו סוגיית מגרון מונחת על שולחנה של ממשלת ישראל והיא זו שאחראית למצוא פתרון שימנע מאבקים ועימותים שטובים רק לתנועת 'שלום עכשיו'".

"מעבר לכך, דרישת בג"ץ לפנות את חמישים המשפחות החיות כיום במגרון, עד חודש אוגוסט, לא תאפשר מציאת פתרון דיור ראוי לאותן משפחות שימצאו את עצמן נזרקות לרחוב".

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין (ליכוד) התייחס להחלטת בג״ץ בנושא מגרון, "החלטת בג״ץ היא שערורייה שאין כדוגמתה. בג"ץ מאשר את הטענה ששופטי ישראל חיים במגדל השן ומנותקים מהשטח".

"החלטתם משחקת לידי הקיצוניים ובמקום לברך על הפשרה שהושגה הם החליטו לצדד בטענה של הפלסטינים שיש להם בעלות על הקרקע - דבר מופרך שלא הוכח עד עתה למרות ניסיונותיהם".

השר מיכאל איתן קורא לתושבים לקבל את הדין, "עמלנו קשה על מנת לגבש את העתקת מגרון בדרכי שלום. יש לקבל את החלטת בג"ץ, ובמקביל לחפש פתרונות במסגרת החוק שבמסגרתן יועתק הישוב לאתר חוקי אחר. יש לזכור שלממשלה שאישרה את ההתיישבות במגרון, יש חלק משמעותי במחדל ועליה לחפש פתרונות במסגרת החוק פתרונות חלופיים".

בעקבות ההחלטה פנה סגן יו"ר הכנסת, ח"כ דני דנון לרה"מ נתניהו, וליו"ר הכנסת, רובי ריבלין בכדי לכנס את הכנסת באופן מיוחד במהלך פגרת החורף ולהעביר את החוק להסדרת מאחזים, "בג"ץ מנסה למנוע מהממשלה לממש את תפקידה - נעביר את הסדר מגרון באמצעות חקיקה ראשית ונבהיר לבית המשפט- הממשלה היא הריבון במדינת ישראל", אמר דנון. לדבריו, נאספו מספר חתימות בדרך למכסה הנדרשת בכדי לכנס את הכנסת באופן מיוחד בפגרה.

חוק ההסדרה קובע כי במקום לפנות ישובים שנבנו באישור המדינה ובעלי ותק מסויים, יינתן פיצוי לתובעים אך הישובים לא יהרסו: "אין שום סיבה שבתקופת ממשלת הליכוד יהודים יפונו מביתם. עלינו לממש את האחריות שניתנה לנו על ידי העם ולהנהיג את המדינה ואת ההתיישבות ביהודה ושומרון על פי ערכיהם של זאב ז'בוטינסקי ומנחם בגין", אמר דנון והוסיף: "נראה שמשנתו של דו"ח טליה ששון לא עזב את מחוזות בג"ץ וחקיקה ראשית היא הפתרון", סיכם.

ח"כ אורי אריאל אמר "לצערי לאחר שמתשייבי מגרון הסכימו לפשרות כואבות, החליט בג"ץ לפסול את ההסכם שהושג עם ממשלת ישראל ולקבל את עמדת השמאל הקיצוני. לא נותרה ברירה כעת אלא לקדם את חוק מגרון שיעניק למגרון מעמד חוקי במקומם הנוכחי ללא שום העתקה ופינוי".

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) אמר, "מתחילת משבר מגרון הודענו כי אין תחליף להצעת החוק שלנו הקובעת שישוב שהממשלה היתה שותפה בהקמתו לא יהרס. כעת על הממשלה לממש את היותה הריבון המייצג והאחראי, בניגוד לבג"ץ שמורה על הריסת יישוב פורח בן 12 שנים שיש בה כדי לקרוע את העם ולהביא למלחמת אזרחים".

ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) אמרה, "הכניעה של בג"ץ לתכתיבי 'שלום עכשיו' עשויה לגבות מלכידות החברה הישראלית מחיר כבד. זהו פרס לקיצונים שמטרתם להביא לקרע בעם, ויריקה בפרצופו של כל מי שעמל על מציאת פשרה ראויה שתמנע מחזות קשים של עקירת משפחות מבתיהם".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) התייחס להחלטת בג"ץ בנוגע להסכם הפשרה עם מגרון "בג"צ הוכיח היום שוב כי הוא מעדיף את האינטרס הערבי על ההתיישבות היהודית גם במחיר שפיכות דמים של יהודים. היום נקרע הקרע האחרון בין בגצ ועם ישראל. אם ישפך דם במגרון דם זה יהיה בראשם של שופטי בג"צ".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ אורי אורבך אמר בעקבות החלטת בג"ץ, "כנראה שלא צריך להקדים את הבחירות אלא לבטל אותן, משום שממילא שופטי בג"צ סבורים שהם נבחרו לנהל את המדינה".

ח"כ יריב לוין התייחס להחלטת בג"ץ לדחות את פשרת מיגרון, "שופטי בג״ץ הוכיחו שוב שכל מטרתם להחריב את מפעל ההתיישבות ביו"ש ולרמוס את סמכותה של הממשלה לקבוע מדיניות. אני פונה לשר בגין, שבלם עד היום את החקיקה לשינוי פניה של מערכת המשפט, ואומר לו- לא אלה השופטים שראוי שישבו בירושלים. מיד עם תום הפגרה אחדש את המאבק להעברת החוקים שישיבו את ביהמ"ש העליון למסלול יהודי וציוני".

ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) הגיב להחלטת בג"ץ לדחות את הסכם מגרון, "פשרת מגרון הייתה אסון להתיישבות ולכן אינני מזיל דמעה. יחד עם זאת ההחלטה מלמדת על הצביעות והגזענות של בגץ שנאלם דום נוכח הבניה הבלתי חוקית המשתוללת במגזר הערבי".

ח"כ עתניאל שנלר אמר כי "על כולנו לכבד את פסיקת בג"ץ כבסיס לחוק אחד המחייב את כל אזרחי ישראל, אולם מחויבות זו אינה גוברת על ההכרח הקיומי - המחייב גם את בג"ץ - לשמור על עם אחד".

ח"כ שנלר קרא לצדדים "לעשות כל מאמץ למצוא פשרה, שתביא לידי ביטוי במקרה מגרון את ההבדל בין קרקע פרטית מוכחת - לבין קרקעות אחרות.. הבחנה זו תאפשר שמירה על החוק מחד, ועל אחדות העם מאידך".

ראשי שדולת א"י בכנסת, ח"כ זאב אלקין (ליכוד) וח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) מסרו הערב,  "מצער מאד ששופטי בג"ץ דחו את הסכם הפשרה של המדינה והמתיישבים למרות שתושבי מגרון ויתרו על רוב דרישותיהם".

"חבל ששופטי בג"צ נכנעו ללחץ של השמאל הקיצוני שמעוניין לראות שוב את מחזות הפינוי האלים כמו בעמונה. השדולה תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לקדם חקיקה שתמנע את פינוי מגרון ואת העימות הבלתי נמנע בעקבות כך. אנו קוראים לרוה"מ לאמץ את החקיקה ובכך למנוע את העוול שעלול להתרחש כתוצאה מפסיקת בג"ץ".

מליאת ועד מתיישבי גוש קטיף מסרה, "לצערנו בית המשפט העליון שוב מוכיח ניתוק מעם ישראל. שבע שנים אחרי שהתיר את עקירתנו מבתינו באיצטלה ביטחונית שהתבררה כלא כלום, שב בג"ץ ומסלק מביתם 50 משפחות באצטלת החוק".

"חבל ששופטי העליון נשארו מנותקים מאז קיץ 2005 ובחרו להנציח את העוול גם בקיץ 2012. אנו פונים לרוה"מ לתקן את המעוות ולמנוע החרבה נוספת בחקיקה-אם הצדק לא יוצא לאור בבג"ץ עליך כמנהיג האומה לדאוג להופעתו על ידי חוק".

יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר, אמר "שופטי בית המשפט העליון שואפים כנראה לראות דם יהודי נשפך. לצערנו נוכח שוב הציבור לראות כי בג"ץ מבטא את דעות השמאל הקיצוני בישראל. ?לאור מציאות עגומה זו האחריות עוברת לראש הממשלה אשר חייב לפתוח בהליך חקיקתי מזורז, להעביר את חוק ההסדרה בכנסת, שיסדיר את מעמד מגרון ושאר המאחזים ולא ישאיר אותם טרף לשיני השמאל הקיצוני".

"אנו מזכירים כי למרות הסכמתם של תושבי מגרון לפתור את הסוגיה בדרכי שלום, ולמרות העובדה שאף ערבי לא הוכיח את בעלותו על אדמות מגרון, מתיר ביהמ"ש העליון להשליך יהודים לרחוב בשם הצדק וחוק".

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, הביע צער עמוק על החלטת בג"ץ בעניין היישוב מגרון, "עד כה היו שני גורמים שחיפשו עימות ומראות של הרס: השמאל הקיצוני ואנשי התג מחיר. חבל מאד שבית המשפט העליון בחר להצטרף אליהם במקום לעודד את מבקשי הפתרונות בדרכי שלום".

"ההחלטה שפירסם היום בג"ץ סותרת אפילו את פסק הדין שלו עצמו שצידד במתן ארכה ארוכה אם תושבי מגרון נכנסים למסגרת ההסכם. על כן, בנוסף להשלכותיה החמורות היא גם לוקה בחוסר סבירות".

בפורום המשפטי למען א"י תקפו את החלטת בג"ץ, "מה יש לצפות מהרכב שבו שופט שלא מזדהה עם התקווה. שופטי בג"צ יכלו לקבל את ההחלטה ולמנוע עימות בחברה הישראלית אך היום ברור שבבג"ץ זכויות אדם יש רק לפלשתינים ולא ליהודים". בפורום המשפטי קוראים לכנסת לעגן בחקיקה אפשרות  לפתור סכסוכי קרקעות ביהודה ושומרון בדרכים שונות.

מנכ"ל הפורום, נחי אייל אמר כי כמו בימי התנתקות , כשעוקרים  יהודים הכל חוקי ועומד בכללי הצדק של בית המשפט העליון.

תנועת "רגבים" מסרה היום בעקבות החלטת בג"ץ בנוגע למגרון, "כמי שעוקבים מקרוב בשנים האחרונות אחר הדינאמיקה של התנהלות בג"ץ בסוגיות הללו - צפינו את ההחלטה מראש. על נבחרי הציבור לא נותרה ברירה אלא להעביר את 'חוק ההסדרה' למגרון שכזכור נהנה מרוב בכל פורום רלוונטי, החל מוועדת שרים לחקיקה, עובר בממשלה וכלה במליאת הכנסת".