להתנער. שנלר
להתנער. שנלרפלאש 90

לקראת הפריימריז ב'קדימה' הצפוי להתקיים ביום שלישי מפתיע חבר הכנסת עתניאל שנלר ואומר ביומן ערוץ 7 כי כלל לא בטוח שיבחר באחד המועמדים מופז ולבני וכלל לא בטוח שישתתף בבחירות. זאת לנוכח עמדותיהם כפי שהן מיוצגות במערכת הבחירות.

בראשית דבריו מתייחס שנלר לסיבות שלדבריו הובילו לנטישתם של תומכי לבני את המחנה בו היו והמעבר שעשו למחנה מופז. שנלר עצמו מדגיש שבניגוד לאופן בו הוא מצויר בתקשורת הוא אינו שייך למחנה מופז, כפי שאינו שייך למחנה אחר במפלגה. להערכתו 'קדימה' בהנהגת לבני ביקשה לרצות את בוחריה ופנתה לשמאל עד כדי כך שלבני מכריזה בימים אלה שתחבור ל"שותפותיה הטבעיות" מר"ץ והעבודה. זאת בעוד המפלגה הוקמה במפלגת ימין מרכז, שלמעט אישים בודדים כדוגמת חיים רמון וחברת הכנסת דליה איציק היו עיקר אנשיה מקרב הליכוד. להערכתו עובדה זו של נטישת הקו האידיאולוגי שנועד לחבר בין ימין ושמאל, בין דתיים לחילוניים, הייתה בין המובילות לעזיבת החברים את לבני והמעבר למופז.

כמו כן הוא מזכיר את ההתנהלות הבעייתית של המפלגה, התנהלות הנבחנת בימים אלה הן בידי המשטרה והן בידי מבקר המדינה. לטעמו חוסר הנאמנות לדרך ולמוסר היא שהובילה למצב הקשה בו מצויה כעת לבני.

לדבריו המפלגה הפכה את השנאה לדרך, ו"אי אפשר לבנות מפלגה מתוך שנאה", כלשונו. זאת בעוד ראוי היה ש'קדימה' תדע לומר דברי שבח על הדברים הטובים שעושים הממשלה והעומד בראשה לצד הביקורת הראויה.

באשר לעתידה של המפלגה קובע חבר הכנסת שנלר כי 'קדימה' תוכל לשרוד אך ורק מתוך לכידות, ובמידה ומופז יהיה המנצח יהיה עליו להבין שלא יוכל להנהיג את המפלגה כשבתוכה קיימת אופוזיציה פנימית בראשות לבני, ועל כן נכון יהיה מצידו לאפשר ללבני ותומכיה לעזוב את המפלגה גם אם לא יצליחו להגיע להסכמה של שבעה חברי כנסת (הסכמה כזו, של שבעה ח"כים, להתפלגות אינה זקוקה להסכמתו של היו"ר).

שנלר מציין כי לבני עצמה סירבה להעניק לקבוצה שביקשה להתפלג את היכולת לעזות זאת ובכך טעתה לטעמו. "אם מופז ינהג כך תהיה לו אופוזיציה פנימית. צריך לאפשר למי שרוצה לעזוב לעשות זאת", הוא אומר ומעריך שלבני תפרוש עם כמה מתומכיה ותחבור למפלגת העבודה. עם זאת הוא מציין שבקבוצה זו לא צפוי להיכלל חבר הכנסת רוני בראון שיתקשה לחבור למפלגת שמאל מובהקת. באשר ללבני הוא בטוח ואומר "אין ספר שאם ציפי מפסידה היא פורשת וחוברת לשמאל".

שנלר מבקר גם את העמדות אותן הציג חבר הכנסת מופז. זאת בעיקר בהתייחס לכוונתו שלא להידבר עם נתניהו על אפשרות של חבירה לקואליציה כפי שמציע ח"כ דיכטר ובהתייחס לעמדתו התומכת במו"מ עם החמאס.

לנוכח עמדות אלה נותרה תלויה ועומדת שאלת הצבעתו שלו, והוא אומר "כלל לא בטוח שאצביע".