סולארי בנגב
סולארי בנגבפרומטאוס

חברת התחבורה והתשתיות 'אלסטום' ועמותת PlaNet Finance Israel, ארגון עולמי ללא למטרות רווח, הכריזו בחודש יולי 2011 כי הגיעו להסכמות סופיות באשר לפרויקט הנחת תשתיות אנרגיה סולרית בכפרים בדואים בנגב. שמונה חודשים אחרי המערכות הסולאריות הראשונות כבר נמצאות על גגות ובתים של תושבים בדואים בנגב.

היקף הפרויקט הינו בעלות כוללת של 250 אלף דולר למשך שנתיים. אלסטום, בין התורמות המרכזיות של הפרויקט, תתרום את כספה באמצעות קרן מיוחדת שייסדה לפני כעשר שנים כאשר היקף התרומה של הקרן נאמד ב-72 אלף דולר וזו הפעם הראשונה שתורמת לפרויקט בישראל. שותפים נוספים לפרויקט הם אינטרדן, מרכז יוזמת האנרגיה הטובה (GEI), מכון הנגב לאסטרטגיות שלום ופיתוח, KORET ועוד.

היוזמים מציינים כי "אזור הנגב הינו בעל קרינת השמש הגבוהה ביותר בישראל, דבר ההופך אותו למוקד תעשיית האנרגיה הסולארית בארץ. כ-80,000 הבדואים החיים בנגב אינם מחוברים למערכת החשמל הארצית או למקור אנרגיה חלופי לפיכך מקורות האנרגיה העומדים לרשותם הם מוגבלים, יקרים ומזהמים".

במסגרת הפרויקט יוחלפו הגנראטורים מבוססי הדיזל הנמצאים בשימוש המשפחות, בטכנולוגיה ופאנלים סולאריים. בכך, שואף הפרויקט לשפר את איכות חיי התושבים הבדואים ולאפשר להם לקיים מערך חיים תקין תוך נגישות לאנרגיה נקייה, הפחתת פליטת גזי חממה והגברת המודעות הסביבתית לצריכה נבונה של אנרגיה.

הפרויקט, אשר פותח ומבוצע על-ידי עמותת PlaNet Finance Israel ישראל, ימומן על בסיס מודל המשלב 'מיקרו-מימון', אספקת שירותים פיננסים לאוכלוסיות מעוטות יכולת ללא נגישות לשירותים בנקאים מסורתיים, עם 'אשראי קיזוז פחמני', מודל הפועל מזה כמה שנים ברחבי העולם במסגרתו נמדדת כמות הפחמן המיוצרת במפעל מסוים ומתורגמת לעלות כספית אשר נתרמת לפרויקטים חברתיים. המודל מאפשר לכמה חברות להתאחד ולהגדיל את סך התרומה שלהם לקהילה תוך קידום האוכלוסייה וחינוך לצריכה נבונה של אנרגיה.

ניסים זוילי, נשיא 'אלסטום' ישראל, אמר: "אני גאה בהחלטת הקרן לקחת חלק בפרויקט חשוב זה המסייע לקדם אוכלוסייה אל עבר נגישות מיטבית למקורות אנרגיה ירוקים. מדובר בפרויקט שמשלב את כל הנדבכים החשובים לאלסטום, ניצול נבון של מקורות האנרגיה הקיימים, שמירה על איכות הסביבה ושימוש בפתרונות טכנולוגים מתקדמים, ועל כן בחרה הקרן לתרום לו".