מחלוקת. מצוין או טוב? פרס ופישר
מחלוקת. מצוין או טוב? פרס ופישרמרים אלסטר/פלאש 90

נשיא המדינה קיבל הבוקר את דו"ח בנק ישראל לשנת 2011 מידי נגיד הבנק, פרופ' סטנלי פישר .בעת הגשת הדו"ח אמר הנגיד פישר לנשיא: "אני מתכבד להציג לך את דו"ח בנק ישראל לשנת 2011. הדו"ח מתייחס למצבו הנוכחי של המשק ולעתידו ותמונת המצב המשתקפת ממנו – מצב המשק טוב, אך לא מצוין".

פרס הודה לנגיד פישר ואמר כי  "בהשוואה לכלכלת העולם מצב המשק בישראל מצוין, אך יש ליישם שינוי מהותי בחלוקת הנטל. הצמיחה בישראל גבוהה, האבטלה נמוכה ועל כך מגיע מלוא הפרגון לבנק ישראל ולמשרד האוצר". הנשיא הדגיש בדבריו ש"ישראל היא מדינה שעמדה לאורך השנים בפני אתגרים ביטחוניים ואתגר קליטת עלייה, ובהתחשב באתגרים, כשבוחנים את המאזן הכולל – מצב המשק יוצא מן הכלל. כמו הנגיד, גם אני מזהה שיש תחומים בהם אנו נתקלים בבעיות ובראש ובראשונה בעובדה שאין שוויון בחלוקת הנטל – לא כולם עובדים, רק שני שלישים מהציבור משתתפים במעגל העבודה ויש לפעול בנחרצות לכך שגם המגזר החרדי והמגזר הערבי ישולבו במעגל העבודה. הגענו להישגים כלכליים ניכרים ועכשיו חשוב להידרש לבעיות החברתיות ולתקן את הדורש תיקון".

הנשיא החמיא לפועלו של הנגיד פישר ואמר: "הכרתי את סטנלי לפני למעלה מ-30 שנים בתקופת המשבר הכלכלי החמור במשק והאינפלציה הגואה. סטנלי הוא הכלכלן היחיד שפגשתי בימי חיי שידע לחזות במדוייק מה יקרה למשק אם אנקוט בצעד מסוים או אחר. לא האמנתי כי תיאוריה כלכלית יכולה להיות מתורגמת במלואה למציאות עד שהכרתי את פישר. אני מקבל היום את הדו"ח ומשווה אותו למצבן של מדינות מערביות אחרות בעולם ויכול לומר בתחושת סיפוק – לא הרבה נגידים יכולים להגיש דו"ח חיובי כל כך כפי שעושה היום סטנלי פישר. מותר במדינת ישראל לומר מידי פעם מילה טובה וכנשיא המדינה אני מאוד מעריך את הדו"ח, את עשייתך ואת עבודת בנק ישראל", אמר הנשיא.

בסיום הפגישה התבדח הנגיד פישר עם הנשיא ואמר לו "אתה האדם היחיד שאני מכיר במדינת ישראל שיכול לקרוא את הדו"ח תוך לילה אחד כך שאם יתעוררו שאלות, ראש חטיבת המחקר יוכל להשיב לך מיד בבוקר".