הרב נריה גוטל
הרב נריה גוטליח"צ

בכנס עמדו'"ת (עם מדינה ותורה) הקרוב תידון סוגיית ההתמודדות עם משברים תחת הכותרת 'ממשבר לצמיחה.

בין הדברים יישא דברים נשיא מכללת 'אורות', הרב פרופ' נריה גוטל, על דרך התמודדותו של הרב קוק עם מות בתו אסתר יעל. בימים אלה בהם טרגדיות אישיות כדוגמת האירועים הקשים בטולוז וברחובות לוכדים את כותרות העיתונים, נראה שהדברים מקבלים משנה חשיבות.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר הרב גוטל על הכנס כולו שיתקיים בקמפוס אלקנה ועל הדברים אותם יציג הוא עצמו במהלך הכנס.

בכנס יוצגו פנים שונות ומגוונות לסוגיית ההתמודדות עם משברים. זאת לנוכח פניהם הרבים של המשברים – פרטי, ציבורי, ארצי, כלל עולמי, צעיר, מבוגר ועוד. לנוכח כל אלה קיימות דרכי התמודדויות רבות ושונות, תורניות, פסיכולוגיות, תרפיסטיות ועוד. דרכים אלו ואחרות יוצגו בכנס.

כאמור, בין הדרכים השונות יוצג ע"י הרב גוטל סיפור התמודדותו של הרב קוק עם פטירת בתו. "הציבור, ובעיקר הציבור שלנו, מכיר היטב את בנו של הרב קוק, הרב צבי יהודה קוק. חלק יודעים על אחיותיו של הרצי"ה ומעט יודעים על הבת שנהרגה בשנת תר"פ כשחזר מגלותו בשוויץ ובאנגליה".

האירוע התרחש בתשרי תר"פ כאשר בתו הצעירה של הרב, אסתר יעל, שהייתה אז רק בת 12 וחצי נהרגה. הרב גוטל מספר שיש הסבורים שהיא נפלה מגג ויש מקורות שונים לכך שנפלה ממדרגות.

בעקבות האירוע פקד את הרב קוק משבר קשה. היה זה בתקופה בה ספג לא מעט התנכלויות של הקנאים שתקפו את הכוונה למנותו לרב בירושלים. הוריו של הרב קוק היו אז זקנים ובנוסף להתמודדותו שלו הייתה התלבטות ברורה כיצד לספר להם על הטרגדיה המשפחתית.

הרב גוטל מספר כי באיגרותיו של הרב קוק קיימות לא מעט התייחסויות לאירוע. זאת לבד מתיעוד סיפורי השמור גם הוא ואגרת נוספת שעדיין לא פורסמה והרב גוטל מקווה מאוד שתגיע אליו ותיחשף עוד לפני הכנס (שיתקיים בעוד כחודש), ובאיגרת זו קיימת התייחסות נוספת של הרב לאסון.

על ההתמודדות והצמיחה העולה ממנו מספר הרב גוטל כי "בולט שהרב מחבר את האירוע הפרטי להשקפה כללית יותר. עמדה לנגד עיניו הקמתה של התנועה הרוחנית המקבילה להסתדרות הציונית, תנועה  שתדבר על רוח וחזון לצד המעשה, והרב מתעל את האבל הפרטי לעשייה".

עוד מוסיף הרב גוטל ומספר כי במקביל בחרו הרב צבי יהודה ותלמיד נוסף של הרב להוציא לאור בתקופה זו אסופות מכתבי הראי"ה, בין האסופות הללו גם מה שלימים היה לספר 'אורות' וקונטרס ובו מכתבים והגיגים של הרב קוק. הרב גוטל רואה גם בכך הבנה שיש לתעל את האבל הפרטי לעשייה רוחנית.

עוד הוא מוסיף ומציין כי גם מהתנסחויותיו של הרב קוק באותם ימים ניכרת ההבנה שאין לעסוק רק בעניינים הפרטיים אלא להתמקד בענייני הכלל. "אדם גדול מבין שהקב"ה מטלטל אותו כדי להגיע למחוזות עמוקים יותר".

בהרצאתו מתכוון הרב גוטל להביא את השומעים בני ימינו להפנמת הכיוון הרוחני שמתווה הרב קוק בהתנהלותו הפרטית להתמודדות עם כל משבר שכולם מייחלים שכלל לא יבוא. הוא מזכיר שרבים הציבו את הרב קוק כמגדלור לאופן התנהלותם בחייהם הפרטיים בחלקי חיים שונים, וברוח זו יש לנהוג גם בסוגיה זו של התמודדות.