חפירות של רשות העתיקות
חפירות של רשות העתיקותפלאש 90

מי מאתנו לא חווה את ההתלבטות עם סיום השירות הצבאי – האם ללכת לעבוד בחקלאות, בנייה ותחנות דלק או פשוט ללכת למלצר ולעשות כסף מטיפים.

בשביל רבים, עבודת מלצרות לא מתאימה, וכך הם מוצאים עצמם עובדים בעבודות פחות שגרתיות כחלק מהרצון לקבל את מענק העבודה המועדפת. מדובר בניצחון של שני הצדדים – מבחינת המשק מפנים כוח עבודה איכותי לעבודות שבעבר היו פחות נחשקות, ואילו העובדים, החיילים המשוחררים, עובדים במשרות מגוונות ומרוויחים בסיומה של תקופה – לא רע בכלל.

ח"כ רונית תירוש החליטה להגיש הצעת חוק בשיתוף תנועת "צעירים למען ירושלים" אשר מרחיבה את מגוון העבודות בהן ניתן לעסוק בכדי לקבל את המענק. בהצעת החוק מכלילה תירוש עבודות חפירה באתרים ארכיאולוגיים כ"עבודה מועדפת" לחיילים משוחררים שמזכה במענק מהביטוח הלאומי. על פי ההצעה, יתוקן חוק לביטוח לאומי (התשנ"ה 1995),  ותתווסף (ל"לוח ח') קטגוריה נוספת שתיקרא "עבודות ארכיאולוגיות".  צעיר שהשלים תקופת עבודה על פי חוק, יזכה למענק  של 9,239 ש"ח.

מטרת הצעת החוק היא עידוד ותמיכה של ממשלת ישראל בעבודה באתרים הארכיאולוגיים- מתוך ראייה לאומית, חינוכית וערכית המכירה בחשיבות ההיכרות עם ההיסטוריה בארץ ישראל וגם עידוד צעירים לגור בירושלים. הצעת החוק הוגשה בעקבות פניית תנועת 'צעירים למען ירושלים' אל ח"כ תירוש, בפנייתם ציינו את החשיבות בהעמקת הקשר של הדור הצעיר עם אתרי מורשת והיסטוריה, כמו גם הרחבת הידע על ידי עבודה באתרים ארכיאלוגיה.

ח"כ רונית תירוש: "מטרת הצעת החוק היא לחבר בין הצעירים להיסטוריה של העם היהודי, לצד פעילות למען פיתוח עיר הבירה. אני רואה חשיבות עליונה בחיבור זה, ומקווה כי צעירים רבים יהנו מההטבה ויתרמו לשימור מורשת העיר". 

הילה זיסברג, מתנועת "צעירים למען ירושלים" אמרה "עבודה ארכיאולוגית הינה לא פחות חשובה מעבודה כמתדלק, ואנו שמחים כי ח"כ תירוש נותנת דחיפה חינוכית כל כך חשובה בהצעת החוק שלה למען ירושלים ושימור עתיקותיה".