זבולון אורלב
זבולון אורלבצילום: פלאש 90

במהלך השבוע אמור חבר הכנסת זבולון אורלב להגיש לראש הממשלה נתניהו את מסמכי הרכישה של בית המכפלה ולתבוע ממנו לאשרר את שובם של התושבים למבנה.

כמו כן ביום רביעי צפוי דיון פגרה מיוחד בכנסת סביב סוגיית בית המכפלה, ובמהלך יום זה עשוי להתקיים גם דיון סביב חוק הכשרת הישובים הצעירים אותו מקדם אורלב. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עמו על השבוע העמוס הצפוי.

"קיבלתי על עצמי להיות שליח מצווה של התושבים", אומר אורלב ומוסיף, "אעשה זאת בתחושה של חשיבות רבה".

חבר הכנסת אורלב מוסיף ואומר כי ככל הנראה נפל פחדו של שר הביטחון ברק על ראש הממשלה ומשום כך הוא מונע מהתושבים להיכנס למבנה על אף שאין לכך כל סיבה ביטחונית או אחרת. עוד הוא מדגיש כי מדובר במבנה שאינו אלא חלק בלתי נפרד ממתחם מערת המכפלה ולא מבנה מרוחק ומנותק.

על אף החשש שמשום מה נפל פחד ברק על נתניהו אומר אורלב כי המטרה במסירת מסמכי המכירה לנתניהו היא להשפיע עליו ולהדגיש בפניו את היות הבית היהודי חלק מהקואליציה משום היות נתניהו מייצג התפיסה המאפשרת ליהודים להתגורר במבנה שנרכש כחוק. הוא מביע תקווה שהלחץ מאירוע מסירת המסמכים ולחצים שיפעילו על נתניהו שרים שעד כה דאגו להגיע לבית המכפלה, לתמוך במתיישבים ואף לקבוע בו מזוזה, לחץ זה יופעל ויוכיח את עצמו.

באשר לחששו של נתניהו מברק אומר אורלב כי ברק פועל באופן מתוחכם כאשר הוא מפעיל את היועץ המשפטי לממשלה שהוא יהיה האדם שמודיע לראש הממשלה שאין לו ברירה אלא להוציא צו פינוי, וכך מוצא את עצמו נתניהו בבעיה אל מול הקביעה המשפטית של היועמ"ש. משום כך, סבור אורלב, יש לזרז את הליך בדיקת המסמכים, מהלך שניתן כבר היה לסיימו, ולאחר בדיקה זו יהיה על היועמ"ש לסייע בהשבתם של המתיישבים למקום.

כאמור, במהלך השבוע צפוי דיון מיוחד גם בסוגיית חוק הסדרת הישובים, ולהערכתו של אורלב במהלך מושב הקיץ, קרי שלושה חודשים, ניתן יהיה להשלים את המהלך ולחוקק את חוק ההסדרה המורה על פיצוי כספי או קרקעי לאדם שיוכיח בעלות על אדמה שעליה נבנה מאחז או ישוב. לדבריו מדובר בפתרון הכרחי ומתבקש לכ-9000 יחידות דיור ברחבי יהודה ושומרון, ואולם לדברים אלה מוסיף אורלב ואומר כי "לצערי עדיין ראש הממשלה הולך שבי אחרי פתרונות השר בגין ששכנע אותו ככל הנראה שניתן למצוא פתרון ביניים כשישקיעו כמה עשרות מיליונים בהקמת ישוב זמני ליד גבעת היקב, אבל זהו פתרון נקודתי שלא פותר את בעיית גבעת האולפנה, גבעת אסף, עמונה ועוד אלפי יחידות דיור".

"ראש הממשלה סומך על הבטחתו של השר בגין שיש פתרון בהקמת ישוב זמני בגבעת היקב, אבל ראוי לשים לב לכך שראש הממשלה עדיים לא עשה מאמץ להפיל את החוק", אומר אורלב המציין כי באפשרותו של ראש הממשלה לעשות זאת, ומכיוון שלא בחר לפעול כך הרי שככל הנראה הוא שומר את החוק כפתרון אחרון, כמעין רשת ביטחון למקרה שבו יתברר שכלו כל הקיצין והפתרונות האחרים לא יוכלו להתממש. בפועל, בין אם כך ובין אם כך, אורלב משוכנע ש"בשום מקרה לא נגיע למצב של פינוי שלא בהסכמת המתיישבים".