אסיר לשעבר מול מנכ"ל יש"ע לשעבר

באוניברסיטת בר אילן התקיים אמש (שני) עימות בין נפתלי בנט, מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, ואשרף אל ע'גרמי, שהיה כלוא בכלא הישראלי ושירת ברש"פ כשר לענייני אסירים. השניים דנו בשיתוף עם מנכ"ל תנועת "קול אחד", טל אריס, על הסכסוך הישראלי פלסטיני, סוגיית ההסתה בעזה וביוש, השלכות האביב הערבי וכלל הנושאים הקשורים למתיחות באזור. בקהל נכחו כ- 300 סטודנטים, ביניהם גם פעילי שמאל וערבים.

העימות התקיים במסגרת השבוע הפוליטי שמארגנת אגודת הסטודנטים באוניברסיטה, אירוע שמתקיים זו השנה השנייה ברציפות. זאת לאחר שהוחלט לאפשר, לאחר 15 שנים, פעילות פוליטית מבוקרת ומפוקחת, פעילות שנאסרה בתגובה לרצח רבין.

בנט סירב ללחוץ את ידו של עג'רמי ולאחר מכן הסביר שבחר לנקוט בצעד זה "בגלל תמיכתו ברוצח סמיר קונטאר". עג'רמי תאר את רצון הפלסטינים בשלום ומוכנותם להתפשר ואילו בנט קבע שיש להבין את הדברים לעומק - "אסור להתבלבל. לערבים יש שתי שפות: בעברית - שלום, בערבית - החרבת ישראל". כהוכחה הציג בנט את דברי ראש ממשלת הרש"פ פיאד ודברי ראשי פת"ח מהשבועות האחרונים, בהם הם מסבירים בערבית שהמטרה העיקרית היא חיסול ישראל, אך כשלב ביניים צריך לקחת את יהודה ושומרון.

בתגובה להצהרתו של עג'רמי כי הוא אמנם פעם תמך באלימות, אך כיום הוא מתנגד לכך, הציג בנט את דברי השבח של עג'רמי לסמיר קונטאר (שרוצץ את ראשה של עינת הרן בת הארבע עם קת) בו הוא מכנה את קונטאר "הלוחם הגיבור".

בתגובה לטיעון כי פלסטין נכבשה ע"י ישראל, ענה בנט: "אתה טוען לפלסטין? מתי מדינה זו הוקמה? מה היה דגלה? מי עמד בראשה? 3800 שנה לפני שהגיח הפלסטיני הראשון לעולם, הארץ הזו היתה כבר של היהודים!".

מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר פרש את משנתו לפיה על מממשלת ישראל להחיל באופן מיידי את הריבונות על השטחים הישראלים ביו"ש, תוך מתן אפשרות ל-48,000 הערבים החיים שם להתאזרח". עג'רמי ענה בלהט כי אין סיכוי שהפלסטינים יסכימו לתכנית זו. "אנו לא זקוקים להסכמה שלכם", השיב בנט, "כמו שהחלנו ריבונות על שכונת גילה, שכונת רמות, העיר העתיקה ורמת הגולן, ללא הסכמת אף אחד, גם כאן נעשה זאת".

עג'רמי טען שהפלסטינים הם אלה שמעניקים בטחון לישראל באמצעות מנגנוני הבטחון. "אשרף עג'רמי חי על כידוני צה"ל", הבהיר בנט בתגובה, "שיהיה ברור: אם צה"ל ייסוג מיו"ש, תוך שבועות יחוסל עג'רמי כפי שקרה בעזה לאנשי הפתח'".

הטיעון הדמוגרפי נשלף גם כאן כאשר עג'רמי קבע כי "אם ישראל לא תקים לנו מדינה פלסטינית, זוהי סופה של ישראל מבחינה דמוגרפית". "מדינת ישראל לא תלויה בהסכם", ענה בנט, "היא משגשגת 64 שנה, ומתפתחת למרות שאין "שלום". התכנית שלנו פשוטה: להצמיח את ישראל, ולהמשיך להיות חזקים. עם/בלי הסכם, אנו ממש לא נבהלים".

בנט סיכם בקריאה לקהל: "לפעמים נדמה שהמחנה הלאומי אינו מאמין מספיק בעצמו כדי לדרוש דבר פשוט: להחיל את חוקי מדינת ישראל על יהודה ושומרון. זוהי חולשת מנהיגינו. אתם, הסטודנטים ואנשי העתיד חייבים לפעול. לא לקטר, פשוט לפעול!".

טל הריס, מנכ"ל תנועת קול אחד, הזהיר מפני מה שהוא הגדיר "הזחיחות הסובבת את ממשלת נתניהו ואת מנהיגי הימין" ותקף את הטענה לפיה אין צורך בחתירה להסדר לשתי מדינות וכי יש לשמר את המצב קיים. "המצב הקיים הוא שיש מיליונים של פלסטינים ממערב לירדן ובמדינות ערב הסמוכות שאינם הולכים לשום מקום. האיום הדמוגרפי על עתיד המדינה היהודית צריך להביא אותנו לחתירה לפשרה. פשרה מוסכמת על שני הצדדים וזהו הדבר העיקרי. נכון שהוא לא מושלם, נכון שהוא רצוף סיכונים כי מי שלוקח יוזמה לוקח סיכון אבל יש עם מי להגיע לפתרון ואפשר וצריך לפעול להגיע לפתרון".

בנוגע להצעה לספח את שטחי יו"ש אמר הריס: "ההצעות שעולות מצד הימין כמו זו שהציע נפתלי בנט היא סיפוח השטח ויצירת מציאות בלתי הפיכה של אפרטהייד כחול לבן ואת זה לא אני ולא אף אדם בר דעת לא יכול לשאת.  הזמן לא עובד לטובתנו וצריך לזכור את זה שיש לנו עדיין אפשרות להגיע להסדר ועל זה חזרו ואמרו כל מי שישב בחדרי המשא ומתן האחרון מטעם שני הצדדים."