אומרים תודה. סגנית השר לאה נס
אומרים תודה. סגנית השר לאה נסצילום: פלאש 90

סגנית השר במשרד לאזרחים ותיקים, לאה נס, מובילה כבר כמה שנים, שני פרויקטים שעוסקים בשימור ותיעוד הזיכרון של הניצולים ודאגה לזכויותיהם.

בראיון לערוץ 7 היא מסבירה שבכל יום שעובר אנחנו מפסידים עוד ועוד ניצולים שיכלו לספר על מה שעבר עליהם בימי השואה, "כיום חיים איתנו בישראל כ-200 אלף ניצולי שואה ורק עשרה אחוז מהם תיעדו את מה שהם עברו. חשוב לנו שכל שבר של זיכרון יצא לאור. לכן יזמנו את פרויקט "לדורות", אנחנו פונים לניצולי השואה בעזרתם של המתנדבים שלעיתים מגיעים גם לבית. הם  מעודדים אותם לספר את הסיפור שלהם. וכל הסיפורים עולים לאתר של יד ושם".

סגנית השר לאה נס טוענת  שמדובר במרוץ נגד הזמן, "תיעדנו עד כה אלפי ניצולי שואה, אבל זה מרוץ נגד הזמן, בכל יום אנחנו נפרדים מיותר משלושים ניצולי שואה. דווקא עכשיו כשקמים בכל יום עוד ועוד מכחישי שואה, חשוב לתעד כמה שיותר".

נס, שהיא בעצמה בת לניצולי שואה, מצטערת שהיא לא הספיקה לתעד את קורות הוריה בשואה, "שני הוריי עברו את הזוועות, היום הם כבר לא חיים איתנו. הורי סיפרו לנו מגיל אפס את מה שקרה, אבל אף פעם לא תיעדנו את הדברים. היום נשארתי עם שברי זיכרונות, אבל בלי הסיפור המלא. לכן אנחנו רוצים שכל ניצול, יתעד את קורותיו בשואה. זה לא פשוט, כי חלק מהניצולים קשה להם לדבר על מה שקרה, אבל אנחנו מסבירים להם את החשיבות העצומה ולחלקם זה אפילו קצת מפיג את הבדידות".

המשרד בראשותה של נס מוביל פרויקט נוסף,"לעד", שנועד להגיע לכל אותם ניצולי שואה שטרם מימשו את זכויותיהם, "תמיד יש ביקורת שצריך לתת עוד, אבל גם את מה שהמדינה נותנת, חלק מהניצולים לא מימשו. חלקם לא פנה עד היום למדינה ולכן אנחנו מפעילים מתנדבים כדי להגיע לכל הניצולים. הגענו עד כה ל-120 אלף ניצולים".