קבר הרודוס המחודש
קבר הרודוס המחודשרשות הטבע והגנים.

מבואה חדשה למבקרים ומודל של מצבת קבר הורדוס נחנכו היום (ראשון) בטקס שנערך בגן לאומי הרודיון.

הקבר, אשר מתנשא לגובה של ארבעה מטרים, עוצב לפי שרטוטיו ורשימותיו של פרופ' אהוד נצר ז"ל, שהיה חוקר האתר, חשף את קבר הורדוס במקום, ומבכירי הארכיאולוגיה במדינת ישראל. נצר נפטר לפני כשנה וחצי במהלך עבודת החפירות הארכיאולוגיות בהרודיון.

ליצירת השרטוט האדריכלי של הקבר חבר פרופ' נצר לאדריכלית רחל צאצי, ולפי שרטוט זה נבנה הדגם המרשים. בטקס היום השתתפו השר להגנת הסביבה - ח"כ גלעד ארדן, חברי הכנסת זאב אלקין ועתניאל שנלר, מנכ"ל רשות הטבע והגנים - שאול גולדשטיין, ראש המועצה האזורית גוש עציון - דוידי פרל, ומנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות - שי וינר.

השר ארדן אמר, "שחזור קבר הורדוס במודל, הוא עוד צעד בהתפתחות העצומה שעובר המקום, ואני מברך על עבודת השימור של רשות הטבע והגנים שמאפשרת לקהל הרחב היום, הצצה לעולם מפואר שלא רבים נחשפו אליו עד כה. מבין כל מחוזותיו המפוארים בחר הורדוס להיקבר דוקא בגוש עציון, בחירה המלמדת על מיקומו הייחודי של הרודיון בנקודה שמחד צופה אל המדבר ומאידך משיקה לבירה ירושלים".

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין ציין כי, "בנייתו המפוארת של הורדוס מופיעה כחותם בעשרות גנים לאומיים ואתרי מורשת בישראל מקיסריה העתיקה דרך ירושלים ועד מצדה שבדרום. לאתרים מובילים אלה הצטרף בשנים האחרונות הגן הלאומי הרודיון הקרוי על שם הורדוס ובו נתגלה לאחרונה קברו".

"בגן לאומי הרודיון נמצאו כמה מהתגליות החשובות ביותר לסיפורו של העם היהודי בארץ ישראל ומאז חשיפת הקבר מבקרים במקום עשרות אלפי מטיילים מידי שנה. המודל שנחנך היום בצרוף המבואה והסרט המקדם את פניי הבאים יסייעו לנו להעשיר את חווית הביקור באתר ושאיפתנו להגדיל בשנים הבאות את מספר המבקרים לכדי מאות אלפים בשנה".

הממונה על הפיתוח והשימור ברשות הטבע והגנים, זאב מרגלית: "גן לאומי הרודיון עובר ויעבור בשנים הקרובות מתיחת פנים. סך הכול הושקעו במבואה החדשה ובמודל הצמוד אליה כ-3 מיליון שקלים, בסיוע של שותפינו במועצה האזורית גוש עציון, בחמ"ת, במינהל האזרחי וברשות העתיקות. המודל בעצם תוכנן על ידי פרופ' אהוד נצר ז"ל, ואנחנו גאים להגשים חלק מחזונו של האיש שחפר וחשף את סודות ההרודיון לאורך עשרות שנים.

בנוסף, המבואה החדשה תאפשר למבקרים ליהנות מהצגת ממצאי החפירות ומסרט עלילתי חדש על חייו של המלך הורדוס. מדובר באתר אשר ממשיך לחשוף מסודותיו וכמובן שלצד השיפורים שהוכנסו אנחנו ממשיכים לחקור, לשמר, לפתח ולהמחיש את הממצאים ההיסטוריים של המקום".