בן ציון נתניהו ואביו
בן ציון נתניהו ואביוצילום: פלאש 90

שר החינוך, גדעון סער, שוחח ביומן ערוץ 7 על דמותו הייחודית של פרופ' בן ציון נתניהו שהלך הבוקר לעולמו. סער משוכנע שלפרופ' נתניהו הייתה השפעה על עיצוב דרכו המדינית ותפיסתו הלאומית של בנו, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"בן ציון נתניהו היה ציוני גדול משחר נעוריו. היה מזכירו האישי של ז'בוטינסקי, איש הציונות המדינית, איש ארץ ישראל האמיתית, אדם שהבין את האיומים והסכנות שסביבנו ולא לשווא גידל שלושה בנים שלחמו בשדה הקרב".

עם זאת מוסיף השר סער ואומר כי המציאות בה מצוי ראש הממשלה בין עולם אידיאולוגי נחרץ כל כך שבו גדל לבין ההוויה הפוליטית בה הוא צריך לפעול היא מציאות לא פשוטה. "עולם המציאות קשה יותר מהעולם האידיאולוגי. חייבים להתחשב בו בגורמים נוספים, אבל בסופו של דבר בנושאים כמו עיקרי האמונה, בדברים היסודיים אין ספק שלראש הממשלה יש דרך ברורה וזו לדעתי הדרך שהוא קיבל בבית אבא, דרך הציונות שקיבל מהרצל וז'בוטינסקי".

עוד מוסיף סער ואומר כי השפעתו של נתניהו האב על בנו הייתה גם בעומק המחקר שביצע על תקופת האנוסים. "הוא היה חוקר גדול של תקופת האנוסים והציג תיאוריה מהפכנית שבה הוא עמד על כך בניגוד למה שסברו בעבר שגם מי שלא שמרו על יהדותם בסתר נרדפו על ידי הגזענות הנוצרית בספרד של אותם ימים, אולי עם קווי דמיון לאנטישמיות ההיטל ראית שהתייצבה על תורת הגזע. כשם שהיה לו עומק היסטורי היה לו עומק אידיאולוגי ואני משוכנע שראש הממשלה ספג זאת בבית".

שר החינוך התייחס בדבריו גם לשאלת פרס ישראל שאותו לא קיבל פרופ' נתניהו, והתהייה אם דווקא העובדה שבנו הוא ראש הממשלה היא שגרמה לכך. סער מספר שלמיטב ידיעתו בשנה האחרונה לא היה פרופ' נתניהו מועמד, אך אין לו ספק שמדובר באדם שהיה ראוי לפרס ישראל. "הוא היה בקנה מידה גדול כגדולת חתני פרס ישראל ואף יותר מהממוצע. האם כל מי שראוי לפרס ישראל אכן מקבל אותו? כנראה שלא".

לדברים אלה מוסיף סער תקווה ואמונה שלאחר פטירתו יזכה פרופ' נתניהו להכרה והערכה גדולה גם ללא פרס ישראל.