בנק ישראל
בנק ישראלצילום: פלאש 90

מדיווחי החברות והעסקים ובפרט ממאזן הנטו המשוקלל לפי ענפים עולה כי ברביע הראשון של שנת 2012 התרחבה פעילות המגזר העסקי, תוך בלימת מגמת ההאטה שנצפתה במחצית השנייה של השנה שעברה, כך נמסר מבנק ישראל.

מאזן הנטו של סעיף הפעילות העיקרי חיובי בכל ענפי הסקר, ובמיוחד בתעשייה. ההסתברות להאטה אשר מחושבת במדד המוביל של הסקר נמוכה מסף 50 האחוזים ומבטאת אופטימיות של החברות ביחס לעתיד לעומת המצב בפועל. לעומת כל זאת, מרבית מאזני הנטו נמוכים ברביע הנוכחי יחסית לרמתם במהלך 2010 ובראשית 2011 והיצוא התעשייתי ירד.

על פי הסקר, בתעשייה גדלה התפוקה ברביע הראשון של שנת 2012, תוך עלייה במלאי המוצרים המוגמרים. מאידך, המכירות המקומיות לא גדלו על פי הסקר, היצוא ירד, והיקף ההזמנות לרביע הבא נותר ללא שינוי; במסחר נרשמה עלייה במכירות, אך בדומה לרביע הקודם היא אינה מובהקת סטטיסטית.

עם זאת, הציפיות של החברות בענף הן לעלייה של ממש במכירות ברביע הבא; בשירותים העסקיים דיווחו החברות על עלייה קלה של הפדיון, אך היקף המכירות – בארץ ובחו"ל – עדין מדשדש. הממצא הבולט לגבי הענף ברביע הנוכחי הוא האופטימיות של החברות באשר לפעילות ברביע הבא ובמיוחד בנוגע להזמנות מחו"ל; בבתי המלון נרשמה עלייה לא מובהקת בהיקף הפעילות, בדומה למאזני הנטו במהלך 2011. לקראת סוף 2010 הגיעה פעילות הענף לשיא, ומאזני הנטו מאז משקפים התייצבות ברמה גבוהה. בתחבורה והתקשורת נרשמה עלייה בפעילות וההזמנות לרביע הבא מלמדות על המשך עלייה בקצב דומה; מתשובות חברות הבנייה ניתן להסיק על אי-שינוי בהיקף הפעילות בענף, בעוד שמחירי התפוקה המשיכו לעלות. ברביעים האחרונים החמירו משמעותית מגבלות הביקוש וגם חלק ממגבלות ההיצע, ובהן עליית מחירי התשומות וקשיי המימון. מנגד, הוקלה מגבלת מחירי הקרקעות. הציפיות לרביע הבא עליהן מדווחות החברות בסקר הן ליציבות בפעילות הענף. ממוצע הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הבאים נותר 2.5 אחוזים. החברות צופות, בממוצע, ששער החליפין בעוד 12 חודשים יהיה 3.9 שקלים לדולר, בדומה לציפיות ברבע הקודם.

בחטיבת המחקר מציינים, כי ממצאי סקר החברות לרביע הראשון של שנת 2012 מבוססים על תשובותיהן של 510 חברות ועסקים מענפי המשק השונים. שאלות הסקר הן איכותיות; החברות מתבקשות לדווח על כיוני השינויים של המשתנים השונים- עליה, ירידה או יציבות – ולציין את עוצמת השינוי- "רב" או "מעט". התוצאות מנותחות באמצעות "מאזן הנטו"- המוגדר כהפרש שבין אחוז החברות המדווחות על עלייה לבין אחוז המדווחות על ירידה, מכלל הדיווחים; בחישוב מאזן הנטו נלקח בחשבון כיוון השינוי על פי דיווחי החברות, אך לא עוצמתו. כך, מאזן נטו אפס מלמד על יציבות בפעילות, מאזן נטו חיובי על עליה ומאזן נטו שלילי על ירידה.

על עוצמת השינוי ניתן להסיק מגודלו של מאזן הנטו. בחטיבת המחקר מוסיפים, כי נתוני סקר החברות נמצאו בדרך כלל מתואמים עם הנתונים המקרו כלכליים והענפיים של המשק ויתרונם הוא בהיותם זמינים ומספקים מידע מהיר, יחסית למקורות הנתונים האחרים (נתוני החשבונאות הלאומית ואינדיקאטורים שוטפים כדוגמת הייצור התעשייתי).