ההפגנה. הבוקר
ההפגנה. הבוקרצילום: גל תמיר, מגמה ירוקה

עשרות בני אדם מפגינים הבוקר (שני) מפגינים מול ישיבת הממשלה, תחת הסיסמה: אנרגיה סולארית ולא אנרגיה מסולר.

בין המפגינים נמצאים פעילי ארגון 'מגמה ירוקה', גרינפיס ופעילים של מפלגת העבודה ומפלגת התנועה הירוקה. בקרב הארגונים הסביבתיים מזהירים שההצעה שהיתה אמורה לעלות לדיון ע"י משרד האנרגיה והמים, המקדמת שורה של צעדים להתמודדות עם אפשרות של מחסור בחשמל בקיץ, היא למעשה קידום אמצעים מזהמים של שריפת סולר, תוך התעלמות מוחלטת מהאופציה הסביבתית של אנרגיה סולארית.

רכז תא מגמה ירוקה במכללת הדסה בירושלים, גדי קולקר, מוסיף: "זה אבסורד לרכוש גנרטורים וסולר מזהם מחו"ל כשבארץ אנשי עסקים מוכנים לספוג עלויות לטווח הקצר ולהשקיע באנרגיה סולארית למען חסכון לטווח הארוך ולמען בריאותנו, אך הדבר לא מתאפשר בשל חוסר יוזמה של שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו.

החלטות הממשלה הצפויות יגרמו לפגיעה חמורה בציבור, גם בבריאות כולנו וגם באיכות חיינו- בשל ההחלטה על הפסקות חשמל יזומות בערי הפריפריה."



בתוך כך שלחו ארגוני הסביבה מכתב לרה"מ ולשרים ובו הם מתריעים על אי ניצול שערורייתי של משאבים שכבר קיימים. לטענת הארגונים, כחלק משורת הצעדים המוצעים ע"י משרד האנרגיה והמים ישנה כוונה לחבר צרכני חשמל גדולים, ביניהם בתי חולים, לגנרטורים מזהמים שעובדים על סולר, והפסקות חשמל ייזומות בפריפריה.

לטענתם, ההצעה מתעלמת לחלוטין מפוטנציאל קיים וזמין של ייצור חשמל באמצעות גגות סולאריים. הפיתרון הסולארי יעיל יותר הן מהבחינה הכלכלית והן מהבחינה הסביבתית, במציאות שבה האנרגיה הסולארית הופכת לזולה יותר ויותר, בזמן שהממשלה מציבה יעדים של הגדלת השימוש באנרגיה מתחדשת, וישראל חתומה על אמנות בינלאומיות להקטנת פליטות של גזי חממה.