בשורות מהכותל
בשורות מהכותלפלאש 90

עשרות תושבי הרובע, ומתפללי הכותל המערבי חתמו על עצומה שנשלחה לועדת המחוזית בירושלים, כנגד התכנית להקים את בניין המנהלה של ה"קרן למורשת הכותל המערבי", ברחבת הכותל.

אפרים הולצברג, תושב הרובע היהודי שמייצג את המתפללים והתושבים, מזהיר כי בניית "בית הליבה", תפגע ברחבת הכותל, ותחזיר אותה עשרות שנים אחורנית, "הכותל המערבי יהפוך מכותל גדול לכותל קטן. כשהרסו את שכונת המוגרבים כדי להרחיב את רחבת הכותל, לא תיארו לעצמם שיבוא יום ומישהו יחליט להקים ברחבה בניין מפלצתי שיתפוס רבע מרחבת הכותל".

לדבריו, גם מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס אסף חפץ, קבע כי בניית בית הליבה תסכן את המתפללים בזמן אירוע, "בחוות דעת הוא התייחס לתוכנית. הוא כתב שחזיתו של הבניין המתוכנן, באורך של כ-49 מטרים, צפויה לחסום שטח מילוט או פינוי אפשרי במקרי דחק ברחבת הכותל או במקרה של אסון המוני שעלול להיגרם, בין היתר, בעקבות פעילות חבלנית מהר הבית".

הולצברג קורא ל"קרן למורשת הכותל המערבי" לשנות את התכנית, "לא חסרים שטחים לבנייה - בישיבת אש התורה, בישיבת פורת יוסף ובישיבת הכותל, הם ישמחו להשכיר חדרים לקרן למורשת הכותל. רחבת הכותל המערבי היא נדל"ן של כל יהודי העולם, ולא של אף אחד".

בתגובה לדברים אמר ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, כי בית הליבה כולל את הפוטנציאל הגדול ביותר למתן מענה לצרכים החשובים שהועלו בפני הוועדה. לדבריו, הבינוי המוצע מציג אופטימיזציה בין גודל המבנה שניתן לממש במקום זה לבין היקף השימושים הנדרש והאפשרות לתת להם מענה בשטח הרחבה.

רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ כתב בתגובה: "שוחחתי עם אסף חפץ. על פי דבריו הוא מסתמך על תצהיר שהגיש אחד הצדדים. בטוחני כי כאשר ילמד את התוכנית הוא יחזור בו מחוות דעתו. משטרת ישראל שותפה לפרטי פרטים בתוכנית בכותל ונציגיה היו חברים בוועדת ההיגוי. מבנה זה יוסיף לבטיחות המתפללים ולא יגרע ממנה".

מהמשטרה נמסר: "הקמת בית הליבה, שנבנה במקומו של הבניין הישן, לא פגעה ולא תפגע בביטחון המתפללים בשום אופן ובשום צורה. המשטרה אף מתכוונת להשתמש בחלק מהמבנה לצרכים ביטחוניים ובטיחותיים, למען המבקרים והמתפללים ברחבת הכותל".

מה"קרן למורשת הכותל המערבי" נמסר בתגובה "הקרן אמונה על רחבת הכותל המערבי מייצגת את צרכי המתפללים והמבקרים ובעקבות כך מצאה לנכון לאחר דיונים רבים שבהם השתתפו נציגי משטרת ישראל, עירית ירושלים ועוד להקים את המבנה המדובר".

"מר אפריים הולצברג מחזיק אולם ברחוב העליון, והמבנה המדובר עלול להסתיר חלק מהנוף של הכותל, ובעקבות כך מגלה "כביכול" ענין בצרכי המתפללים והמבקרים תוך הצגת מצג שווא בפני גופים ואישים מכובדים. המבנה המדובר אינו על שטח רחבת הכותל המערבי אלא נמצא על שטח חום המיועד לשטח ציבורי והוא יבנה במקום מבנה המשטרה שהיה שם שנים רבות".

עוד נמסר "המבנה מכסה את הרחוב מתקופת בית שני וממצאים ארכיאולוגים אחרים, כאשר הוא יאפשר סיור בהם, אך יאפשר לנצל את השטח הן לצרכי כיתות ומקומות התכנסות שחסרים בכותל ולמתן שירותים מינימליים ביותר למשפחות החוגגות בר מצוה ולפעילויות נוספות בכותל. והן לתוספת שטח לרחבת הכותל המערבי במפלס הרחוב העליון שיתן אפשרות לצפות על הרחבה ועל אירועים המתקיימים בה. הקרן פועלת מתוך ידיעה כי המקור אשר אנו עומדים עליו "אדמת קודש היא" , ותפעל ברוח זו תוך העדפת צרכי הציבור על צרכים אישיים, יהיו אשר יהיו".