כועסים. שלום עכשיו
כועסים. שלום עכשיופלאש 90

רעיון "שתי המדינות לשני עמים" פשט את הרגל ואיננו זוכה לתמיכה רחבה גם בציבור היהודי וגם בציבור הערבי, כך עולה ממדד השלום לחודש אפריל של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

על פי המדד, 58% מהנשאלים היהודים ו-61% מהערבים סבורים שאין כיום סיכוי לסיים את הסכסוך לפי הנוסחה של שתי מדינות לשני העמים.

מדד השלום לחודש אפריל עסק בנושאים כלליים במדינת ישראל וזאת כחלק מציון החגים הלאומיים בחודש זה.  השלום הוא כבר לא הדבר החשוב ביותר בעיניי הישראלים.

הנסקרים נשאלו מה לדעתם הדבר החשוב ביותר לעשות כעת. במקום הראשון ניצב יעד צמצום הפערים החברתיים-כלכליים (41%), אחריו יצירת פתרונות דיור במחיר נוח (16%), ואילו השגת הסכם שלום עם הפלסטינים (15%) ניצב במקום השלישי בפער עצום מהנושא העיקרי.

מאזן ההצלחות והכישלונות של המדינה בעיני הציבור היהודי הוא מעורב. בשלושה תחומים שיעור ההערכות החיוביות עולה על השליליות: הבטחת קיום המדינה מבחינה צבאית (85% טוענים להצלחה), שימור המשטר הדמוקרטי (63.5%) ויצירת כלכלה יציבה ומודרנית (59%).

לעומת זאת, בארבעה תחומים עולה שיעור ההערכות השליליות על החיוביות והרוב טענו לכישלון: סגירת הפערים הכלכליים-חברתיים (85.5%), צמצום הפער בין דתיים לחילונים (85%), קידום השלום עם העולם הערבי (81%) והמאבק בשחיתות (80%). גם כאן נראה שהמצב הכלכלי חברתי מטריד יותר את הציבור בישראל מאשר השגת השלום.

מדד השלום של המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא פרויקט סקרי דעת קהל מתמשך, בראשות פרופ' אפרים יער (אוניברסיטת תל אביב) ופרופ' תמר הרמן (המכון הישראלי לדמוקרטיה). המדד נועד לעקוב באופן שיטתי אחר המגמות הרווחות בדעת הקהל בארץ ביחס לנושאים שונים בישראל והשפעתם על החברה הישראלית.

נתוני המדד נאספים כל חודש בסקר טלפוני, המבוסס על מדגם הסתברותי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל (גילאי 18+), וגודלו הוא כ-600 איש ואשה וטעות הדגימה היא כ- 4.5%.