הרב אביחי רונצקי
הרב אביחי רונצקיEDK תקשורת

הרבצ"ר לשעבר וראש ישיבת איתמר, תא"ל במיל' הרב אביחי רונצקי, מאשים היום בערוץ 7, את גורמי השב"כ שהונו אותו כשהחליטו להמליץ לועדת השחרורים לדחות את ההחלטה לקצר בשליש את מאסרם של אסירי בת עין.

"אני מצטער על ההחלטה, יש לי קשר קרוב עם עופר ועם שלומי, עוד מתקופת שירותי בצבא. בין כל המשימות שלקחתי על עצמי היה, לעזור לאסירים בבתי הכלא. הגעתי כמה פעמים לכלא איילון, שוחחתי איתם וניסיתי לעזור והתוועדתי לקשיים שלהם".

לדבריו, במשך כל השנים, הוא תיווך בין האסירים לשב"כ, "יש לי יחסים אישיים עם בכירים בשב"כ, ולכן גישרתי לא רק בנושא של עופר ושלומי אלא גם בנושאים של אנשים אחרים. השב"כ קיים מספר דיונים לקראת מועד השליש של עופר ושלומי, והגיע להחלטה שהם לא מסוכנים. הם לא התנגדו ליציאה לשליש. היינו בקשר, והם ביקשו ממני שעופר יביע חרטה, שלומי כבר הביע חרטה. החרטה הייתה ארוכה, הוא קרא לנוער לנהוג באיפוק. עופר חתם על נוסח של חרטה שהודבקה על לוחות המודעות בבת עין. אז איך ייתכן שאחרי כל זה מודיעים בוועדת השחרורים שהשב"כ מתנגד".

הרב רונצקי אומר שמבחינתו מדובר בשבירת כלים של ממש, "אני פשוט לא מאמין, התקשרתי לאנשים בשב"כ ולא היה להם מה לומר. יש לי קושי גדול, קושי אישי, נשבר פה משהו באמון. יש כאן גוף בטחוני שעוסק בביטחון עם ישראל ופתאום אני פוגש בגוף הזה משהו שלא האמנתי שיכול לקרות".

"אני מעריך שהיה כאן לחץ של פרקליטות המדינה שהיא זו שמגישה את חוות הדעת לוועדת השחרורים, ייתכן שמישהו בפרקליטות כופף את השב"כ. אבל בשורה התחתונה השב"כ קבע שהם מסוכנים והתנגד לשחרור. אז איך לפני כמה חודשים הם לא היו מסוכנים ועכשיו הם מסוכנים?".

לדבריו, אסירי בת עין אינם גרועים מאנסים ורוצחים, "יש לי כאב גדול לא רק על המשפחות ברוכות הילדים. אלא גם עליהם, הם אמנם תכננו לעשות מעשה קשה אבל שלמו את חובם, הם לא יותר גרועים מפושעים חמורים שמשתחררים ומקבלים שליש. אפילו אנסים יוצאים. הם שילמו על פי המקובל בחוק, ועכשיו לא נותנים להם לצאת החוצה. זה סבל למשפחות".

הרב רונצקי טוען שההחלטה לדחות את השחרור, פוגעת מאוד בציבור המתנחלים ומערערת את האמון מול מוסדות המדינה, "הרי מה יקרה בציבור שלנו. המדינה שאתה אוהב ומשרת אותה, מעמידה מולך אגרוף של ברזל. זה בלתי נסבל, המדינה עושה כלפיך מעשים שלא יעשו".

"זה מצטרף לעניין של גבעת האולפנא, יש כאן אטימות של המוסדות הממלכתיים ורשויות המדינה שמפנה עורף כלפי ציבור מתיישבים המסור. על זה יש לי צער גדול, ואני לא יודע את נפשי. כואב לי, שאנשים הסתכלו עלי והבטיחו לי דברים והכול נהרס. מבחינתי אני לא אעשה פה שום חשבון אישי, מבחינתי זו שבירת כלים".

מהשב"כ נמסר בתגובה לטענותיו של הרב רונצקי, כי "בנושא זה התקיימה סדרה של דיונים הן בתוך השב"כ והן עם פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. בעקבות דיונים אלו גובשה עמדת השירות  לפיה לנוכח חומרת מעשיהם והצורך בהרתעת הרבים לעת הזו בה מסיימים ריצוי שני שליש, ראוי להתנגד לשחרורם המוקדם ונכון יהיה לבחון הסוגיה בעוד כחצי שנה על רקע הנסיבות והתנאים שיחולו באותה עת".