מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימיםצילום: לע"מ

בעמק דותן מתכנסים היום (א') לראשונה מאז הסכמי אוסלו לוחמי הקרב ההרואי שהתרחש במקום במלחמת ששת הימים ואיתם תושבי האזור, כדי להיפגש, להיזכר ולשחזר.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יוסי שיין, אחד מזוכי הצל"שים על הקרב ההוא. שיין שהיה אז מפקד צוות בסיירת של חטיבה 45 זוכר כל פרט. איתנו הוא חולק את רגעיה הראשונים של המלחמה.

"בחמישי ביוני אחר הצהרים התקדמה החטיבה לקו הירדני, בסביבות שלוש או ארבע אחר הצהרים, כשפלוגת הסיור נעה ראשונה. המשימה לחטיבה הייתה להפסיק את ירי התותחים לכיוון רמת דוד. ולכבוש את השטח של כפר דן", הוא מספר ומתאר את ההתקדמות לעבר כמה כפרים בכביש ממגידו לעבר ג'נין.

על המשימה שנועדה להם אומר שיין כי למעשה לא ידעו הלוחמים דבר מעבר למשימתם הקרובה, כאשר התחושה היא שלאחר שישלימו את כיבוש השטח הראשוני יקבלו את המשך המשימה. בנוסף הוא מספר כי ללוחמים לא היה ידוע באילו סדרי כוחות ירדניים הם צפויים להיפגש בהמשך היממות הבאות. שיין מזכיר שמדובר בשלב שבו עדיין לא תוכננה מלחמה מול ירדן ומלחמה שכזו החלה רק כאשר החל ירי ירדני אל רמת דוד.

"אחרי שהגענו לקו הכביש של כפר דן ירד הערב והצוות קיבל הוראה לנוע לעבר עמק דותן, ולמעשה לקבל הוראות בהמשך. ההוראה במפת הקוד, כמדומני הייתה הוראה מספר 40, הייתה לתפוס את המקום שלימים הוא צומת קבטיה. התקדמנו בשלושה זחלים וארבעה ג'יפים. בשלב הראשון הייתה איתנו מחלקת טנקים אבל הם לא הצליחו לעבור בכפר דן בגלל שהרחובות שם היו צרים, ולכן ההמשך היינו ללא הטנקים", הוא מספר ומציין שעובדה זו לא עוררה אצלם חשש כלשהו.

"המשכנו מכפר דן לעמק דותן. נכנסנו לעמק במגמה לתפוס את השטח. בשתים עשרה בלילה של החמישי ביוני הגענו לצומת קבטיה. הגענו מכיוון שכם ולא מכיוון ג'נין, ובגלל שהגענו מהכיוון הזה מארב טנקים ירדניים שהיה שם לא חשב שאנחנו האויב. נכנסנו לצומת בשקט וללא קרב. התאספנו  לסריקה ובהתארגנות הזו אנחנו רואים שאנחנו נמצאים ליד טנק שמפקד הטנק הזה נמצא בצריח. אמרתי שצריך לברר של מי הטנק הזה. שאלנו 'מי זה' והוא שאל 'מין האדה?'. אלו היו המילים האחרונות שלו...".

במארב הטנקים שלא הבחין בכוח הסיירת היו שישה טנקים, אך כשהחל הירי לעבר מפקד הטנק הירדני הופעל ירי נגד המארב כולו ובתוך זמן קצר כמעט כל הכלים נפגעו. פצועים והרוגים רבים נפלו ו"התארגנו מאחורי בית. לשם משכנו את הפצועים ושקלנו מה ניתן לעשות. היה איתנו רק ג'יפ אחד שהצליח לברוח. כמה כלים בערו. הזחל"ם שלי נשאר שלם. חזרנו אליו, גנבנו להם אותו ואיתו פינינו את הלוחמים".

בבוקר הגיעו הכוחות שוב אל המקום עם הטנקים של החטיבה כשהפקודה היא לנוע לכיבוש ג'נין. "ממשיכים לג'נין וגם שם הייתה תמונה דומה. חשבו אותנו לכוחות ירדניים, אפילו נתנו לנו לשתות. לכן לא היה קרב רציני בג'נין. השתלטנו על ג'נין. בלילה הגיעה חטיבה ירדנית לאזור השולט על עמק דותן ואז החל קרב שריון שנמשך כל הלילה...".