יישוב יהודי בגליל
יישוב יהודי בגלילחגי הוברמן

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שבאה להכיר, לצורכי מס, בתרומות הניתנות למוסדות ציבוריים הפועלים להגשמת עידוד התיישבות.

לפי החוק שהתקבל, תתווסף המטרה של עידוד התיישבות מכל סוג שהוא ובכל מקום להגדרה "מטרה ציבורית" שבסעיף 9(2)(ב) לפקודת מס הכנסה.

בדיונים שקיימה ועדת הכספים על הצעת החוק התעוררה לגביה סערה פוליטית. לטענת חברי האופוזיציה, "ההצעה נועדה לעודד את ההתיישבות ביהודה ושומרון". היוזמים: "הצעת החוק כוללת כל התיישבות שהממשלה תומכת בה, גם התיישבות לא יהודית". במסגרת החוק; עידוד ההתיישבות בין בהקמת יישובים חדשים ובין בהוספת תושבים חדשים ליישובים קיימים.

לאחר התערבות היועץ המשפטי לכנסת, הוחלט על השמטת ההגדרה 'התיישבות ציונית' ובכך למנוע בעיה של חוקתיות של הצעת החוק בהיבטים של שוויון וכדומה. הנוסח הסופי שאושר כאמור, מכיל את ההגדרה 'עידוד ההתיישבות' בלבד. 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני הודיע בדיון הוועדה האחרון, כי קיבל מכתב מפרופ' פרנסיס רדאי, שקראה לו "להימנע מהבאת החוק לאישור, כל עוד איננו מחריג את יהודה ושומרון, מכיוון שהכללת יהודה ושומרון נוגדת את הדין הבינלאומי".

גפני דיווח שהשיב לה כי סעיף 46 ראוי ועוסק במטרות רבות, ביניהן מטרות רווחה וחינוך וכד', "לגבי הצעת החוק הנוכחית, דבריה אינם רלוונטיים. בדיוק כמו שיש חינוך ורווחה, אני בעד לאשר את המילה 'התיישבות'. הייתי מוכן להוריד את המילה 'עידוד' אך אם המציעים רוצים בכך, אזי אין לי התנגדות להשאיר את הניסוח כפי שהוא. התיישבות בהחלט יכולה להיות מטרה ראויה להטבות במס בדיוק כמו מטרות אחרות".

יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד ח"כ זאב אלקין אמר, "אני שמח שהכנסת העבירה את אחד החוקים היותר צודקים במדינה ובכך שמה סוף לאבסורד שנמשך שנים".

"עידוד התיישבות אינה מילה גסה וחשוב שבמדינת ישראל יחקק חוק שמיטיב עם התורמים להתיישבות. חבל שסיעות הבית, כמו למשל העבודה,שחרטה על דגלה בעבר את נושא ההתיישבות מסרבות לתמוך בחוק שיסייע ליישובי הנגב והגליל רק בגלל פחד שהחוק יעודד בניה גם במעלה אדומים,גוש עציון ואריאל".

בצלאל סמוטריץ, מנהל הפעילות של תנועת רגבים, שהיתה שותפה ליוזמת הצעת החוק, אמר כי "מדובר בתיקון חשוב של עוול היסטורי. ההתיישבות היתה מאז ומעולם אבן היסוד במדינה הציונית והיעדרותה ברשימת המטרות אותה רוצה המדינה לקדם באמצעות הכרה לצרכי מס בלטה ודרשה תיקון. תנועת רגבים שמחה שיו"ר הקואליציה, ח"כ אלקין הרים את הכפפה".