בחירות
בחירותפלאש 90

הבחירות אמנם נדחו, אך ממחקר חדש שהוצג היום (שלישי) בכנסת עולה המלצה לאפשר לישראלים המתגוררים בחו"ל, להמשיך ולהצביע לכנסת בארבע השנים הראשונות לאחר עזיבתם.

המחקר, שהוכן ע"י יוגב קרסנטי במכון למדיניות העם היהודי, מזהיר כי כיום מאות-אלפי ישראלים מתגוררים ולומדים בחו"ל, על אף שמרכז חייהם ממשיך להיות בארץ, ובסיום לימודיהם או עבודתם - הם ומשפחותיהם מתכננים לשוב לארץ.

הדיון התקיים בוועדת המשנה לקשרי ישראל והעם היהודי, של וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות,  ויו"ר ועדת-המשנה ח"כ עינת וילף (העצמאות) הבהירה כי "הדיון התקיים במתכונת של "הכנה לחקיקה" במטרה לבחון את הרעיונות שהועלו בדו"ח ביחס להצבעת ישראלים בחו"ל כדרך לחיזוק הקשר בין ישראל לישראלים הנמצאים בחו"ל. מדובר בנושא משמעותי שיש לנהוג זהירות ביחס אליו, ולבחון אותו היטב בטרם נתקדם לחקיקה".

לדברי וילף, "המלצות המכון הן אכן זהירות ומדודות אך יש לבחון אותן ביחס למנגנונים אחרים לחיזוק הקשר בין ישראל לישראלים בחו״ל. ייתכן שבתשומת לב נדרשת אפשר לנסח הצעת חוק ראויה, שתאפשר לאזרחים ישראלים השוהים בחו״ל לזמן קצוב ומחויבים לשוב לחיות בארץ לממש את זכותם הקיימת להשתתף בבחירות, גם מחוץ לגבולות ישראל, כפי שניתן לעובדי המדינה והמוסדות הציוניים".

מזכיר הממשלה צבי האוזר ביקש בדיון להדגיש כי אין כל החלטת ממשלה בעניין, ועמדת הממשלה באה לידי ביטוי בהסכם הקואליציוני, שם נאמר כי הממשלה תגבש הצעת חוק בעניין, הצעה שטרם הונחה.

"לעניות דעתי, שאינה מחייבת את הממשלה, למדינת הלאום של העם היהודי חשוב היחס בינה לקהילת הישראלים שאינם בישראל", אמר האוזר והוסיף כי "לישראלים שאינם שוהים בישראל יש זכות הצבעה, יש רק בעיה של מימוש זכות היסוד הזו. צריך לבחון את המגבלות שישראל מטילה על זכותם של אנשים אלה להצביע ומה האינטרס שלנו להטילן. מדוע צריך להטיל מגבלה או קושי על מימוש הזכות?".

לדברי עורך המחקר, "תהליכי הגלובליזציה שלוו בהגירת ישראלים לפרקי זמן קצרים וארוכים, הביא את מוסדות המדינה והציבור בישראל לזנוח את גישת ההדרה שאפיינה את יחסם למהגרים בעבר, ולאמץ גישה מכילה יותר, המטפחת את הקשרים הזהותיים והתרבותיים עמם. שינוי זה מצדיק שקילה מחודשת של נושא הצבעת הישראלים בחו"ל ומעלה את הסבירות לקבלתו בציבוריות הישראלית".

קרסנטי מזהיר עוד, כי המשך המצב הקיים מהווה "פגיעה גוברת בזכות דמוקרטית בסיסית של אזרחים ישראלים, ומסר של הדרה מצד המדינה כלפי אזרחים שעדיין רואים עצמם כחלק ממנה".

הוא ממליץ לאפשר הצבעה מרחוק לכנסת בארבע השנים ראשונות לעזיבת הארץ, ובתנאי שהמצביע נרשם בנציגות ישראלית בחו"ל או במוסד מוכר אחר לצורך זה. תנאי להצבעה תהיה תקופת מינימום של חיים בישראל, וכן הצהרה בדבר כוונה לשוב ולחיות בארץ.

קרסנטי מציע להמשיך ולאפשר הצבעה בחו"ל גם בחלוף ארבע שנים מהירידה, למי שנמצא בחו"ל בשליחות המדינה או גוף עסקי שמרכזו בישראל, משלם מיסים בישראל, משרת בהווה בשירות צבאי או לאומי, או יצא ללימודים או התמחות. הוא מדגיש כי אינו מתכוון למי שחי בחו"ל תקופה ארוכה ושאינו רואה בישראל את מרכז חייו.

קרסנטי מדגיש, כי "מספר זכאי ההצבעה הפוטנציאלי בהתאם להצעה זו ידוע, הנטל התקציבי היחסי המושת על המערכת אינו גבוה, אין צורך בהקמת מנגנונים חדשים, אחוז ניכר מהמושפעים ממנה מתעתדים לשוב לישראל וההתנגדות הציבורית והפוליטית הצפויה לה – היא הנמוכה ביותר".

ח"כ וילף הדגישה בדיון כי בכוונתה להמשיך לבחון את הנושא על כלל היבטיו, ולשמחתה "הרוח שנשבה בדיון היא שיש למצוא דרכים לחזק את הקשר בין ישראל לישראלים החיים בחו״ל, ולא לנקוט גישה של ניכור והרחקה שלא לצורך".