מי עיכב. יורם כהן
מי עיכב. יורם כהןפלאש 90

בועדת חוץ וביטחון של הכנסת התארח היום (רביעי) ראש השב"כ יורם כהן. בפתח הדיון בירך יו"ר הועדה, חבר הכנסת רוני בראון, על השתתפותו של כהן בדיון והציג את תפיסתו באשר לאתגרים הניצבים בפני אנשי שירות הביטחון הכללי בתקופה זו.

"לא זאת בלבד שהשירות נדרש היום, בדומה לעבר, לספק מענה מבצעי יעיל ותכליתי לנושאים הקלאסיים שבתחום אחריותו, כמו סיכול טרור וריגול, הרי שהטלטלה האזורית במזרח התיכון, המאמץ הבלתי פוסק של איראן להחדיר את זרועות הטרור שלה לעורף ישראל, העדר היציבות הביטחונית בסיני ועוד. כל אלו  מחייבים את  הארגון ואנשיו להיות מותאמים למציאות משתנה, תוך הפעלת גמישות מבצעית ומחשבתית כאחד", אמר בראון.

עוד הוסיף ואמר בראון: "לשם המחשת השינויים הנדרשים בעולם המודיעיני העכשווי ראוי לציין שתי דוגמאות אקטואליות: הראשונה היא ללא ספק החשיבות ההולכת וגוברת בצורך להבין לעומק את הלכי הרוח ברחוב הערבי וברשתות החברתיות בפרט. ניתן כמובן להמחיש את חשיבות הנושא בפערים שעלו בהערכת המודיעין טרם החלה הטלטלה האדירה במזרח התיכון.  הסוגיה השנייה היא ללא ספק ההתפתחות המואצת בתחום הסייבר, אם לתקיפה ואם להגנה. בתחום זה השמיים הם הגבול והמציאות עולה על כל דמיון ולצערי אין זה המקום להרחיב בנושא".

על חשיבות פעולת הביקורת של הועדה אחר פעילות השב"כ אמר בראון כי "פעילות השב"כ, מוכרת לנו בוועדה היטב, בעיקר על בסיס סקירות העומק המועברות על ידי בכירי הארגון בוועדת המשנה לשירותים חשאיים. ואולם דווקא בשל הכרות האינטימית ובשל העובדה שהדברים אינם גלויים לציבור, הרי שמחויבות שלנו כנבחרי ציבור בפיקוח והבקרה על אנשי השרות והארגונים החשאיים בכלל היא גדולה ומורכבת".

"בניגוד לכל גוף ביצועי אחר, השב"כ כפוף במישרין לראש הממשלה ולא למשרד ממשלתי זה או אחר. לפיכך, גם בהקשר זה האחריות על חברי ועדת החוץ והביטחון היא כפולה ומכופלת. זו גם הסיבה שאני כיו"ר הוועדה מתכוון לעמוד על המשמר, אם כדי לתת את גיבוי כשהדבר נדרש ואם כדי להבטיח את אחריותנו כשומרי הסף תמומש באופן מלא", דברי יו"ר הועדה, חבר הכנסת בראון. 

כהן פתח את הסקירה בתמונה כולל על המזרח התיכון, “המשבר הכלכלי העולמי מהווה גורם מרסן את אירגוני הטרור, אנחנו בשלב של חוסר ודאות , זו תקופה שאפשר להגדיר אותה כהר געש שיכול להתפרץ מספר פעמים. אנחנו בעידן שכולל מספר רב של שינויים במזרח התיכון. הטלטלה הזו שאנו חווים היא בגדר אירוע דרמטי בכל קנה מידה, כתוצאה מה שינויים בזירה הקרובה והרחוקה המנופים של המדינות ואירגונים בין לאומים הלכו וחלשו ביחס לעבר, הגורמים המדיניים וגורמי הצבא בקרב המדינות הסובבות אותנו איבדו מיכולות ההשפעה שלהם על מה שקורה בתוך מדינתם. אנחנו בעיצומו של חורף איסלמי שרחוק מהגדרה של אביב ערבי. הסביבה המזרח תיכונית מתאפיינת בהעדר ביטחון, חוסר משילות, אסלימזציה גוברת, כל אלה ביחד יוצרים מאפיינים חדשים לטרור כך למשל אירוגוני טרור מפעילים יכולות רקיטיות בעלי מאפיינים".

עוד אמר ראש השב"כ: "בשנה האחרונה מורגשת האצה משמעותית בנסיון לפעול כנגד יעדים ישראליים ויהודים בעולם כאשר הזרוע המרכזית מובלת על ידי אירן, רק חלק מהפעולות פרסמו בתקשורת. מרבית הפעילויות זוהו על ידי גורמי הביטחון בישראל ולפעול לצורך שיבוש ופגיעה בהתארגנות בחו"ל. בתאילנד נמצאה תשתית מאוד מפותחת כולל בחומרי נפץ תקנים כולל הפעלת דירות".

על גזרת איו"ש אמר כהן, "בשנה האחרונה קיימת מגמת עלייה להוצאת פיגועים ביו"ש שהם ללא שימוש באמל"ח חם אלא באמל"ח קר כמו אבן או סכין".

לדבריו, ארגון הטרור הדומננטי הוא החמאס, "עצרנו כ-28 התארגוניות לביצוע פיגועי חטיפה לפחות -18 מהן הן תשתיות של החמאס. לאחרונה הצלחנו לסכל פיגוע ממש בזמן פציעות".



על שחרור המחבלים בעסקת שליט אמר כהן כי חלק מהמשוחררים חזרו לפעילות טרור כרגע מדובר בבודדים, כלשונו. "בשנה האחרונה עצרנו כ-2000 פעילים. גורמי הרש"פ בעיקר פועלים בהרגעה אך לא במעצרים אלא אם כן יש התרעה קונקרטית שלנו.

הדרך שבה בחר אבו מאזן לפעול שלא להיכנס למו"מ עם ישראל פגע בעיקר באינטרס הפלסטיני וגרם לנזק גם ביו"ש וגם בעזה". על ההחלטה להחזיר את גופות 100 המחבלים לרש"פ ציין כהן כי מדובר בצעד בונה אמון בין הצדדים.