לדין אחרי שימוע. בלאו
לדין אחרי שימוע. בלאופלאש 90

אל שורת תומכי אורי בלאו ומתנגדי החלטת היועמ"ש להעמידו לדין מצטרף היום מרכז "אעלאם", מרכז תקשורתי לחברה הערבית בישראל.

בהודעה שפרסם היום (ראשון) המרכז נאמר כי אנשיו רואים "בחומרה רבה את החלטתו התקדימית של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להגיש כתב אישום נגד עיתונאי 'הארץ' אורי בלאו, בעבירות של "החזקת ידיעות סודיות על ידי מי שאינו מוסמך לכך". סבורנו כי הגשת כתב האישום נגד בלאו מהווה פגיעה חסרת תקדים בזכותו של עיתונאי לחיסיון מקורות המידע. משמע, פגיעה בחופש העיתונות, אף אם הפרשה מעוררת סוגייה שאין עליה קונצנזוס פוליטי-חברתי".

ב'אעלאם' מוסיפים וקובעים כי בישראל "קיימת צנזורה שאמורה לדאוג לאי פרסומו של מידע חסוי. החומרים שבלאו פרסם  עברו את אישור הצנזורה, דבר שמשחרר אותו מהאחריות על פרסומם". לטעמם "החלטת היועץ המשפטי להעמיד לדין את בלאו נותנת רוח גבית למאמצי החקיקה החותרים להגביל את חופש הביטוי ולהפעיל לחץ על אנשי תקשורת".

לנוכח האמור קוראים אנשי 'אעלאם' ליועץ המשפטי לממשלה לחזור בו מהחלטתו "כדי למנוע מצב שבו עיתונאים רבים יהפכו לעבריינים בפוטנציה, ומזהירים מהאווירה הציבורית המעודדת הטלת מגבלות על מרחבי חופש הביטוי המהווים נשמת אפה של כל דמוקרטיה".

נזכיר כי בשעות הצהרים הגיעו אל מול משרד המשפטים עשרות עיתונאים וקיימו הפגנה תחת הכותרת 'כולנו אורי בלאו'. העיתונאים טענו כי מעשהו של בלאו המואשם בהחזקת מסמכים חסויים ומסווגים ללא אישור ובניגוד לחוק הוא בגדר עיתונות חוקרת וכך יש לראות אותו. כמו כן קבלו על כך שהחלטת היועץ המשפטי תביא לכך שעיתונאים יחששו לחשוף מידע שברשותם. לדבריהם מדובר בפגיעה חמורה באושיות הדמוקרטיה.