שבוע הספר
שבוע הספרפלאש 90

בזמן שיפתח שבוע הספר ביום רביעי הקרוב במרכזי הערים בקול תרועה גדולה, תפתח גם תערוכה אלטרנטיבית שמציעה הצצה פחות רועשת אך יותר מעמיקה לספרות אחרת.

התערוכה מבית היוצר של 'המרכז ללימודי השואה'במכללה ירושלים תעסוק בקשר שבין היהודי לספר בכל הדורות ובתקופת השואה בפרט. ראש המרכז, החוקרת אסתר פרבשטיין בירכה על תופעת ירידי שבוע הספר הססגוניים בערי ישראל אך הזמינה את אנשי הספר גם לחוויה מסוג אחר "אמנם לא יהיו אצלנו הופעות של זמרים פופולאריים וגם לא דוכני מזון מגוונים, אך תמצאו בתערוכה הרבה תרבות והרבה מזון רוחני, והרבה תקווה בדור הצעיר שהכין את התערוכה".

המרכז ללימודי השואה בשיתוף עם פרויקט המצוינות של מכללה ירושלים והסדנה הדידקטית הקימו מרחבי למידה מגוונים, המזמינים את המבקרים להתרשם בסגנון חווייתי מתכני המרחב, בין השאר באמצעות תצוגות, תערוכה, סדנאות פעילות ומודרכות. בסרט קצר הפותח את המרחב ילמדו המבקרים על היחס של היהודי לספר בכל הדורות ובעיקר בתקופת השואה, כמו גם על מאבקם של הנאצים נגד הספר היהודי.

בשריפת הספרים בליל הבדולח ובשוד הספרים ע"י הנאצים, המרחב נקרא "אות היא לעולם" ובתוכו מספר תחנות: 'אותיות גולות', המתמקדת בדרכי הנוד של הניצולים  ובמשמעותו של הספר בגטאות, 'אותיות הנפש' תחנה העוסקת ביומנים מתקופת השואה, ולבסוף, 'אותיות מאופל'  תחנה העוסקת במסירות נפש של יהודים על החזקת ספרי תורה במחנות ובשיבתם של יהודים אל הספרים כחלק מתהליך השיקום של ניצולי השואה.

המרכז ללימודי השואה שהוקם בשנת תשנ"ג, 1993, מקיים תכנית לימודים הכוללת נושאים שונים בתחום השואה ומשמעותה לעם היהודי. נקודת המוצא הינה לימוד ההיסטוריה של התקופה ברמה אקדמית ומחקרית, ידע היסטורי, הכרות עם סוגי מקורות שונים, שיטות מחקר, קריאה ביקורתית של ספרים ומאמרים, עדכון בהיסטוריוגרפיה.

אולם, ייחודה של התכנית הוא בנושאים הרב תחומיים שהיא מביאה תחת קורת גג אחת: היסטוריה, השקפה והלכה, דידקטיקה של הנושא, מולטימדיה, שימוש במדיה ויזואלית בהוראה, השתקפות השואה בספרות ובאמנות, ועוד. מקום מרכזי מוקדש להכרת ולחקר היהדות הדתית טרום שואה, בתקופת השואה ולאחריה, תחום אשר טרם נחקר כראוי. הלימוד נעשה תוך דיון בדרשות ובשו"תים מתקופת השואה, העלאת דילמות מוסריות, ערכיות ואמוניות, וחקר ההתמודדות הדתית היומיומית. מייסדת המרכז והעומדת בראשו היא גב' אסתר פרבשטין, חוקרת שואה ומחברת הספר "בסתר רעם" ואת הפרויקטים החינוכיים מנהלת גב' דורית טפרברג.