זאב בילסקי
זאב בילסקיצילום: פלאש 90

הסבירות לרעידת אדמה בישראל היא גבוהה עד כדי וודאית. השאלה היחידה שנותרה פתוחה היא שאלת התזמון והעוצמה.

ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף לתרחישי חירום בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ זאב ביילסקי (קדימה) ערכה היום (שני) דיון יעודי במהלכו נחשפה התקדמות לצד שאלות ופערים שנותרו בעינם.

לדברי ח"כ ביילסקי, "נכון להיום רק מאות בודדות של יחידות דיור בישראל מתוך אלפים מימשו את תוכנית תמ"א 38 לחיזוק מבנים שנמצאים בסכנת קריסה. זמן ההתרעה הוא שניות בודדות ואם לא נהיה מוכנים מראש נשלם על כך מחיר יקר. הבעיה המרכזית שלנו היא הבירוקרטיה המסורבלת ולמרות זאת הפתרון המידי נימצא בידי הרשות המקומית שיכולות לספק פתרון לפרק הזמן המיידי באמצעות כלים פשוטים כמו החזקת לומים, כפפות וג'קים במכולות".

לטענת ח"כ פואד בן אליעזר (העבודה), מדינת ישראל מחזיקה במשך שנים תוכניות לשיפור רמת הכשירות בטיפול ברעידות אדמה. בפועל לא מיישמים את התוכניות משום שמשרד האוצר תוקע את התקציבים. אי אפשר להניע את העגלה הזו בלי כסף. לצערי רק כשימותו מאות אלפי בני אדם יתחילו להתעורר כאן.

השר בני בגין (ליכוד) הממונה על הערכות מדינת ישראל לרעידות אדמה טען לעומתו כי אין כל בעיה תקציבית, נהפוך הוא. יש כסף אך מדינת ישראל לא יודעת כיצד לממש אותו. אני בהחלט רואה ברעידת אדמה סכנה ממשית ומוחשית שתביא לאלפי הרוגים.

עוד הוסיף השר בגין כי על פי תרחישי הייחוס שלנו קיימת סבירות של 90 אחוז שב 50 השנים הקרובות זעזועי הקרקע יהיו חלשים מן המתוכנן כלומר לקחנו סיכון של 10 אחוז. במדינת ישראל ישנם כ 50,000 עד 100,0000 בנינים ישנים שנמצאים בסיכון גבוה מאחר והם לא עומדים בתקן שהוגדר. אנחנו נערכים לבנייתן של שתי מערכות התרעה חדשות. מערכת אחת מיועדת לתת התרעה על רעידת אדמה מהיבשה. מערכת זו נקראת "מערכת תרועה" והיא תתפרס בכל אותם מקומות שמיועדים לרעידות אדמה שם גם נפרוס חיישנים ייעודיים. מערכת היבשה אמורה לתת מענה בסדר גודל של בין 5 עד 30 שניות ועלותה כ 25 מליון שקל. בנוסף בתחילת שנת 2014 נהיה ערוכים עם מערכת שאמורה לתת מענה על רעידת אדמה מהים - צונאמי. מערכת זו קרויה "מים אדירים" ואנחנו פועלים בנושא בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות בים התיכון.

אבי נעים, ראש מועצת בית אריה, טען בדיון, כי "מעבר לדיבורים, אם בוחנים מה נעשה בשטח בפועל מגלים שלא נעשה הרבה. ישנן פיתרונות מידיים שגם לא עולים הרבה כסף ובכל זאת לא מממשים אותם. כך למשל מדינת ישראל יכולה, לפחות בשלב המיידי, לפרוס מערכות התרעה בבתי הספר עד שהמערכות הכלל ארציות יהיו מבצעיות. עד לרגע זה אין ביה"ס אחד בישראל שעבר תהליך של חיזוק. צריך לצאת מהקופסה ולטשטש את גבולות הבירוקרטיה".