יוסקה אחיטוב ז"ל
יוסקה אחיטוב ז"לויקיפדיה

הרב דוד בן זזון, רבה לשעבר של עין צורים ורב בקיבוץ הדתי מספיד את יוסקה אחיטוב מחשובי אנשי הרוח של הקיבוץ הדתי וממקימי הישיבה בעין צורים שנפטר אתמול.

הוא מספר כי יוסקה היה מדור הנפילים שהפיץ את משנתה של תנועת תורה ועבודה, "יוסקה היה מסוג האנשים שדרכיה דרכי נועם והוא קיים את זה בכל הליכותיו. אישיותו קרנה לכל אדם. הוא היה איש שידיו רב לו. יוסקה היה מדור הנפילים שהגו את האידיאולוגיה של הקיבוץ הדתי וראו את הקיבוץ הדתי, כמקום שאפשר להגשים בו את בין אדם לחברו, איש לאחיו יעזורו ושלא נותנים לחזק להשתלט על חלשים".

לדבריו אין היום רבים שמפיצים את המשנה שיוסקה חינך עליה דורות רבים של תלמידים, "רבים הולכים בדרכו אבל לא רבים מפיצים את משנתו, שדגלה בלהיות דתי מודרני שחי עם העולם ועושה חסד עם הזולת. הוא דגל בשילוב תורה ועבודה, שילוב בין גברים ונשים בקהילה הדתית, כאשר גם הגברים וגם הנשים עובדים את הקב"ה מתוך צניעות מלאה. גם היחס שלו אל הזרים מתוך שמירה על זכויות הגר וזכויות האדם אך גם מתוך שמירה על עם ישראל היתה נר לרגליו".

הרב בן זזון מציין כי משנתו של יוסקה אחיטוב, זכתה ליישום מעשי בחייו, "הוא כתב מאות מאמרים ודיבר בכל במה אפשרית, איך מעצבים את דמותו של היהודי שיהיה קשוב לעולם המודרני ומתנהג ביראת שמיים. הוא חשב שהקיבוץ הדתי הוא הדרך להגשים את הדמות הדתית הסוציאלית. אין ספק שחלק מהמדרשות לבנות שהוקמו בחברה הדתית שעיצבו את החברה הדתית שחיה עם העולם ועם הקב"ה בשלמות היו פרי חזונו".