רכב טנדר בחוף
רכב טנדר בחוףרשות הטבע והגנים

במבצע אכיפה שקיימו רשות הטבע והגנים ומשטרת ישראל בסוף השבוע ניתנו 87 דו"חות לנהגים שנסעו על חוף הים בניגוד לחוק.

המבצע נערך בכל חופי ישראל מצפון ועד דרום, כולל חופי הכנרת, והנהגים שנתפסו ייאלצו עתה להיפרד מסכומים שנעים בין 500-1000 שקלים על כל עבירה. בנוסף לקנסות הורדו מהכביש 2 טרקטורונים, ושני הנהגים נעצרו לאחר שניסו להימלט מהשוטרים והפקחים בניסיון להימנע מרישום דו"ח.

במהלך המבצע הסתייעו הפקחים והשוטרים במצלמות ארוכות טווח אשר תיעדו את הרכבים מרחוק ואף בסיוע אווירי שניתן מהמסוק המשטרתי.

לפני כשבוע עלה לאוויר קמפיין משותף של רשות הטבע והגנים ועמותת "אור ירוק", במסגרתו מחולקים לשוהים בחוף ולמתרחצים חומרי הסברה, כובעים מדבקות ודגלונים, במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את הסכנה שבנהיגת כלי רכב על חופי הים ו"לעשות סוף לנהיגה בחוף", נהיגה שהינה מפגע בטיחותי, הפוגעת במתרחצים בים ובערכי הטבע והנוף.

אלדד פלד, מנהל אגף פיקוח ואכיפה של רשות הטבע והגנים, אמר כי "אין פשרות ואין תירוצים יותר בכל האמור על עבירת הנסיעה על החוף- מדובר בחוק בן 15 שנים שכל מי שעובר עליו עושה זאת במודע בשלב זה. הנסיעה על החוף היא תופעה בריונית שפוגעת בצורה חמורה בשאר האנשים על החוף, וכמובן שבטבע היקר לכולנו".

"במרכז הארץ בכלל ולאורך חופי הים התיכון בפרט נותרו רק מספר חופים פתוחים ושמורות טבע ערכיות, אשר מבקשים לשמר את הטבע שנדחק בשל פיתוח עירוני ותשתיות", ציין פלד, "רבים מבעלי החיים והצמחים באזור מתקיימים רק בזכות השמירה על השטחים הללו, וביניהם ניתן למצוא צבאים, חתולי ביצות, שועלים, צבי ים, מינים שונים של זוחלים ודו- חיים, עופות מים ועופות דורסים וכמובן צמחיית בר עשירה שמקיימת את כל אלו. באלו וגם באלו פוגעת תנועת הרכבים, שכאמור מסכנת גם את עשרות אלפי הרוחצים והנופשים בחוף ופוגעת בהנאה שלהם מחוף הים של כולנו. במקביל לאכיפה הבלתי מתפשרת העלנו קמפיין חדש, ולצד עמותת אור ירוק ומרבית הציבור, שמעניק לנו רוח גבית, נשים סוף לתופעה המכוערת הזו".

שמואל אבואב, מנכ"ל "אור ירוק", אמר כי "בשנים האחרונות  התפתחה בישראל תופעה מסוכנת- נסיעה פרועה ברכבי שטח אופנועים וטרקטורונים בחופי הרחצה. התופעה הזו אינה רק מרגיזה אלא גם מאוד מסוכנת ובלתי חוקית. ציבור המתרחצים בים כולל תינוקות, פעוטות וילדים- חלקם מתרוצצים, זוחלים או יושבים וקשה להבחין בהם. גם במתרחצים הבוגרים, השוכבים בחול קשה לעיתים להבחין מכסא הנהג. רק אכיפה מוגברת של הרשויות תמנע את האסון הבא".

"חשוב שנהגים ידעו שאין דרך להתחמק מהקנס היום" מוסיף פלד, "אנחנו מפעילים היום פקחים ייעודיים לנושא, משתמשים במצלמות בעלות טווח גדול ואפילו מעלים מטוס לסיוע אווירי לפקחים, כל זאת על מנת לחסל את התופעה. הציבור הרחב לצידנו וזה רק עניין של זמן עד שנחסל את הנהיגה בחופים לחלוטין" .