חוסר רגישות. הדיון היום
חוסר רגישות. הדיון היוםועדת הכלכלה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום דיון מיוחד בעסקה למכירת חברת פרטנר, שמעלה חשש לפגיעה בחוסכים ובמחזיקי אגרות החוב.

היו"ר שאמה-הכהן, שיזם את הדיון, אמר כי הוועדה מברכת על ההשקעה של חברת האצ'יסון בארץ, אולם השאלה היא מה דינם של כספי הציבור והאם יכול להיות מצב שבו בעל השליטה מקבל ערך עודף על אחזקותיו, בעוד בעלי האג"ח צפויים לתספורת. "תספורת שבעל השליטה מרוויח ממנה זה דבר שטרם חזינו בו בשוק ההון הישראלי ובהחלט מדובר בשיא שלילי חדש", אמר היו"ר.

סגן הממונה על אגף שוק ההון באוצר, אליאור גבאי, אמר כי האגף רק מפקח על התנהלות המוסדיים ולא מחליף את שיקול דעתם. "תפקידנו לוודא שהתהליך נעשה בצורה תקינה, גם אם במקרה הזה המוסדיים מחזיקים רק 25% מהאג"ח והתספורת, אם תתבצע, תהייה של 50 מיליון שקל בלבד", אמר גבאי. הוא הוסיף כי "אם בעל השליטה היה מוותר על חצי מהתמורה לטובת בעלי האג"ח לא הייתה תספורת ובעלי החוב היו מקבלים את מלוא כספם. הגופים המוסדיים מזהים את הבעיה ומתכוונים לפעול נחרצות להגן על כספי המשקיעים – אין מוסדיים שמביעים תמיכה בהסדר". היו"ר שאמה-הכהן הגיב לדברים ואמר כי המשמעות היא ש"התספורת נובעת מתנאי העסקה שסידר לעצמו בעל השליטה".

מנכ"ל סקיילקס, יהל שחר, אמר כי העסקה היא כמקשה אחת והיא באה יותר מכיוון האצ'יסון. הוא טען כי במהלך 3 השנים האחרונות חלו שינויים בשוק הסלולר והתחרות בו כיום היא כזו שאין לה אח ורע בעולם. היו"ר שאמה-הכהן העיר בתגובה כי לוועדה היה חלק נכבד בשינויים שחלו בשוק התקשורת ולא הם הבעיה, אלא המחיר הגבוה שגבו החברות עד לפני תקופה קצרה. שחר הוסיף וציין כי מי שיקבע בסוף אם תהייה עסקה או לא הם בעלי מניות המיעוט ומחזיקי האג"ח. "כולם צריכים לראות מה האלטרנטיבה – במצב של פירוק למשל כולם ייפגעו יותר", אמר שחר. הוא הוסיף כי החוב לבעלי האג"ח יופחת רק ב-15% ולא ב-30%. שחר אף תהה מדוע המוסדיים לא הגיעו לדיון, ואמר כי אולי הם לא חושבים כמו שטען גבאי.

ח"כ דב חנין אמר כי בעסקה הזו מי שמרוויח הוא אחד והרבים משלמים. "זה מצב של הפקרות מוחלטת. זו לא תספורת – תספורת זה דבר וולונטרי שלא כואב וכולם יוצאים ממנה מרוצים – זו פעולה הרבה יותר מכוערת, זה קרקוף". לדברי, הנושא ראוי לטיפול שורש שישים סוף להפקרות בכספי הציבור. ח"כ ישראל חסון הוסיף כי צריך לבחון מה הכלים הנוספים שצריך לתת למנגנונים הממשלתיים להתמודד עם התופעה. "זה יכול להיות סופר כשר, אבל מריח מאוד לא טובה", אמר ח"כ חסון על העסקה והוסיף: "צריך כלים כדי שמי ששם את ידו בכספי ציבור יידע שלהבא יהיו לזה השלכות על עסקיו".

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי "העסקה מייצרת סגנון חדש של תספורת, בו כיסו של בעל השליטה קודם לכיסו של הציבור. העסקה לוקה בחוסר רגישות וחוסר הגינות כלפי כספי הציבור". בעקבות דבריו של נציג האוצר הבהיר היו"ר שאמה-הכהן כי "הוועדה קוראת לבעל השליטה בן דב לוותר על חלק מהתמורה שיקבל כדי למנוע תספורת ופגיעה בכספי החוסכים".