גבול מצרים
גבול מצריםרויטרס

ראש המרכז ללימודי המזרח התיכון במרכז האוניברסיטאי יהודה ושומרון באריאל, פרופ' אלכס בליי, מנתח ביומן ערוץ 7 את תוצאות הבחירות לנשיאות מצרים ומציג תחזית בלתי אופטימית בעליל.

זאת, לנוכח ניצחונו הכמעט ודאי של מועמד האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, על פני יריבו ראש הממשלה האחרון של ממשל מובארק, אחמד שפיק.

פרופ' בליי מציין כי בשעות הבוקר הוציאה מועצת המהפכה צו שהעביר אליה חלק מהסמכויות של בית הנבחרים שפונה לפני ימים אחדים בהוראת בית המשפט העליון. המשמעות המיידית של הדברים היא שהמאבק בין אנשי המנגנון שמונה על ידי מובארק לבין אנשי הממשל החדש הולך וגובר וכל אחד מנסה לתפוס לעצמו נתחי שלטון, "מאבק איתנים בין הרחוב המבקש שינוי לבין המשטר הישן".

להערכתו של בליי, שהיה מי שחזה כמעט במדויק את פרוץ מהפכת כיכר תחריר, "אין ספק שמצרים תהפוך לרפובליקה אסלאמית ויחוקקו בה את חוקי השריעה", הוא אומר ומוסיף הערכה כי גם בזירה הביטחונית מול ישראל צפויים שינויים מרחיקי לכת. להערכתו מצרים תציק לישראל בכל דרך עד שלא תיוותר בידה של ישראל ברירה אלא להפר את הסכם השלום. לדבריו המצרים ינהגו כך כדי להמשיך ולשמר את הלגיטימציה הבינלאומית אותה היא מקבלת מארה"ב ומהמערב בכללו. "יהיו פרובוקציות שיאלצו אותנו להיכנס לסיני".

להערכתו המשמעות היא ביטולו בפועל של הסכם השלום שכן לאחר עשרות הפרות מצריות של הסכמי השלום, גם תחת הנהגתם של סאדאדת ומובארק, כל שנותר הוא הנושא הביטחוני, וכשגם הוא נפגע הרי שאין עוד ממשות להסכם. "סיימנו את שלב השלום הקר ועברנו למלחמה קרה, בתקווה ובתפילה שלא יהפוך למלחמה חמה", אומר בליי.