מטבח צבאי, אילוסטרציה
מטבח צבאי, אילוסטרציהערוץ 7

שוב עולה השאלה מה קורה לחיילים החרדים במחנה סירקין.

לחיילים, שהתגייסו במסגרת הנחל החרדי הובטח בין השאר מטבח כשר למהדרין על מנת לאפשר את שירותם הצבאי מבלי לפגוע באורח חייהם הדתי, אולם לטענתם המציאות בשטח רחוקה. לא רק שאין משגיח כשרות אלא שכאשר הגיע האחראי על חיילי 'נצח יהודה' לבדוק את המצב במטבח נאסרה עליו הכניסה אליו. האירוע הסתיים בדחיפות וכמעט בתגרה. אז איך מבטיחים לחיילים החרדים כשרות מהדרין בלי לאפשר בדיקה והשגחה? לא ברור.

החיילים מוסיפים ומתלוננים על אירוע בו היעדר השגחה ואחראי בושל עבור החיילים אוכל בשרי במטבח חלבי, אמנם בשוגג אך אם היה משגיח במקום הייתה השגגה נמנעת.

לדבריהם הורה להם סגל הבסיס ובראשו הסמח"ט בדרגת סא"ל לנהל את מטבחם לבדם, וזאת על חשבון שעות המנוחה המגיעה להם.

באירוע נוסף נמנע מהם פער של שש שעות בין ארוחה בשרית לחלבית, ובהזדמנות נוספת התבקשו החיילים לאסוף ביניהם כסף כדי לרכוש חלות לשבת.

מקבץ מתלונותיהם של החיילים החרדים ב'סירקין' הועלה במכתב ששיגר יו"ר האגודה למען החייל התורני, אליהו לקס, לראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי. במכתבו מספר לקס על תלונותיהם של חיילי נצח יהודה הממוקדות סביב התנהלותו של סגן אלוף שלדבריהם "מתנכל לחיילי נצח יהודה". לטענתם הקצין הוא האחראי לכשלים סביב התנהלות המטבח שנועד עבורם, ובכך נמנעת מהם האפשרות לאכול ככל חייל אחר.

החיילים מספרים כי בבסיס שירתו בעבר חיילים חרדים ואולם לאחר שלא קיבלו את התנאים להם מחויב הצבא כלפיהם הועברו מהבסיס ואולם פלוגת שמירה מקרב החיילים החרדים נותרה בבסיס. על פי הטענות מאז נותרה בבסיס פלוגה זו החליט הקצין לסגור את המטבח הייחודי להם וביטל את מינויו של נגד המטבח האחראי על המקום. "כעבור כמה ימים, נפתח שנית מטבח נצח יהודה. החיילים אולצו לתפעל את המטבח בעצמם על חשבון זמן השינה לו הם זכאים ע"פ החוק", כותב לקס לראש אכ"א.

במתכונתו החדשה של המטבח כאמור אין בו נגד אחראי, אין טבח ואין משגיח כשרות, "מה שמונע ממנו להיחשב כמטבח מהדרין", מציין לקס ומוסיף כי בעקבות היעדר האחראים בושל כאמור בשוגג אוכל בשרי במטבח החלבי.

בהמשך מכתבו מזכיר לקס את טענות החיילים על החלות שהוצרכו לרכוש בעצמם ועל האירוע בו לא ניתנו להם שש שעות הפרדה בין אכילת בשר לחלב.

לקס מוסיף ומציין במכתבו את האירוע בו לא התאפשרה כניסתו של האחראי על חיילי נצח יהודה למטבח בכדי לבחון את המתרחש בו. האחראי "ביקש להיכנס למטבח, וסורב בטענה שאסור לו להיכנס למטבח צבאי, וזאת על אף שתפקידו לוודא שזכויות חיילי נצח יהודה ממומשות בשטח. מקרה זה הגיע עד כדי תגרת ידיים והועבר לחקירת מצ"ח", מספר לקס במכתבו.

סוגיה נוספת אותה מעלה לקס במכתבו היא משימת אבטחת ישובים שהוטלה על החיילים על אף שמדובר במשימה ה"כוללת שהות משותפת עם חיילות, דבר המנוגד לסיכומים עם צה"ל". למשימה זו אמורים החיילים לצאת היום (חמישי, א' בתמוז, 21/6).

בתגובה למכלול הטענות נמסר מלשכת דובר צה"ל כי "המכתב טרם התקבל בלשכת ראש אכ"א, וכשיתקבל ייענה במישרין לפונים בדרכים המקובלות ולא דרך אמצעי התקשורת".

המשמעות, ככל הנראה היא שגם אם יטופלו העניינים בסירקין ספק אם נדע עליהם. ערוץ 7 ימשיך לעקוב למרות ההחלטה.

כאן המקום להזכיר כי אין זו הפעם הראשונה בה עולות תלונות סביב התנהלות בסיס סירקין כלפי החיילים החרדים המשרתים בו. בראשית השבוע הבאנו כאן את תלונותיהם של החיילים סביב התנהלות המטבח שיועד להם, מטבח שנסגר תוך שלטענתם נאמר להם שיאכלו מנות קרב כמענה לחוסר במזון. כך גם הלינו על פגיעה בשעות תפילה, הצבת טלוויזיה בחדרים בניגוד להבטחות מוקדמות ועוד. על תלונות אלו נמסר מדובר צה"ל כי הן הועברו לטיפול ובדיקת המפקדים האחראים.

דורש תשובות. אליהו לקס