מחיר כבד. ריבלין
מחיר כבד. ריבליןצילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

ערב יציאתו לביקור רשמי בגרמניה, הודיע יו''ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין למקבילו יו"ר הפרלמנט ההונגרי לאסלו קובר (Lבszlף Kצvיr ), שאינו אורח רצוי בישראל.

קובר אמור היה להשתתף בטקס שייערך בכנסת במלאת 100 שנה להולדתו של ראול ולנברג, באמצע חודש יולי, כאורח הכבוד לצד יו''ר הכנסת ויו''ר הפרלמנט השוודי.

מכתבו של יו"ר הכנסת נשלח בעקבות הידיעות על השתתפותו של יו"ר הפרלמנט ההונגרי בטקס לזכר הסופר האנטישמי יוז'ף ניירו (Joszef Nyiro) שהיה חבר במפלגה האנטישמית "צלב החץ" ההונגרית, אשר שיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה.

במכתבו החריף כתב ריבלין, "אנו המומים מהידיעות שבחרת להשתתף באירוע לזכרו של הסופר האנטישמי יוז'ף ניירו. בכך הצהרת גלויות על הזדהותך עם אדם שמפלגתו, כחלק מהשלטון בהונגריה, שיתפה פעולה עם המרצחים הנאצים בביצוע תכניתם להשמיד את העם היהודי".

בסוף מכתבו, מודיע ריבלין ליו''ר הפרלמנט ההונגרי שהוא איננו אורח רצוי בטקס: "מי שהשתתף באירוע מעין זה איננו יכול לקחת חלק באירוע שמטרתו להוקיר אדם כמו ראול ולנברג, חסיד אומות העולם, סמל של הומניות, שהציל יהודים תוך סיכון חייו, ושמהווה דוגמא למאבק נגד הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם, עימם בחרת להזדהות".

ביום שלישי (26.6) ייצא ריבלין לביקור רשמי בגרמניה. במהלך הביקור, העומד בסימן ''היחסים המיוחדים בין ישראל לגרמניה", צפוי ריבלין להיפגש עם ההנהגה הגרמנית, ובכלל זה, עם נשיא גרמניה יואכים גאוק, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא הבונדסטאג ד"ר נורבט למרט, שר החוץ הגרמני גואידו ווסטרוול, ראש האופוזיציה פרנק וולטר-שטיינמאייר, ואישים נוספים.

במסגרת ביקורו יבקר ריבלין באתרים יהודים היסטוריים בברלין ובסביבתה. עם נחיתתו בגרמניה, יקיים יו''ר הכנסת עם נשיא הבונדסטאג טקס זיכרון ברציף 17 בתחנת הרכבת של גרונוולד (משם הובלו 55,000 מיהודי ברלין אל מותם), והשניים יניחו זר באנדרטה המוצבת במקום.

ריבלין גם יסייר במוזיאון היהודי בברלין, באנדרטת השואה בעיר וכן יבקר בוילה ואנזה.  בנוסף, יתמקד הביקור בחיזוק הידידות בין שני בתי הפרלמנט. לביקור יתלווה יו"ר אגודת הידידות חה''כ יעקב אדרי (קדימה).

זהו ביקור רשמי ראשון של יו"ר הכנסת בגרמניה מזה 15 שנה.