פלסנר: סנקציות, תמריצים ואכיפהיוני קמפינסקי


למרות שגזר על עצמו שתיקה בכל הנוגע למסקנות הצפויות מדיוני הועדה בראשותו, הציג ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) את עיקרי הדברים כפי שהוא רואה וצופה אותם. פלסנר דיבר בפני חברי מפלגתו במרכז "קדימה" בפתח תקווה.


"כדי לגייס את האוכלוסיה החרדית כולם צריכים לעבור שינוי דיסקט", קבע פלסנר, "גם החרדים וגם אנחנו. לא נגייס פתאום את כולם לגולני וזהו". פלסנר הבהיר שהצבא חייב להקים מסגרות מתאימות, גדודים מתאימים, כדי לגייס את החרדים לצה"ל.


"אנחנו בונים מערכת של תמריצים מצד אחד, וסנקציות מצד שני", פירט פלסנר בפני הקהל שהגיב במחיאות כפיים, "אצל החרדים זה יהיה שירות צבאי וזה יפתח אופק של תעסוקה לאחר השירות, באוכלוסיה הערבית זה יהיה דרך השירות האזרחי".


"אנחנו פותחים גדודים חרדיים, פותחים ישיבות הסדר לחרדים", סיפר פלסנר, "יהיה אלמנט של תרומה לקהילה, אבל העיקר יהיה שירות משמעותי. מה זה אומר שירות משמעותי? גם איכות השירות וגם משך השירות - את משך השירות אנחנו מאריכים".


בימים האחרונים נשמעה ביקורת על כך שהועדה תמליץ לאפשר לדחות גיוס עד גיל 22, ח"כ פלסנר הגיב לנושא ע"י התייחסות לציונות הדתית כדוגמה מוצלחת וקבע שגם בציונות הדתית יש רבים שמתגייסים לצבא בגילאים מאוחרים יותר והשירות הוא ללא עוררין משמעותי ובעל ערך רב.


בנוגע לתמריצים ולסנקציות קובע פלסנר כי יהיו תמריצים וסנקציות גם במישור של המוסדות וגם במישור הפרטי. פלסנר מבהיר כי לא יהיו תמריצים שיגרמו לחוסר שיוויון בין חייל החרדי לבין חייל מהציבור הכללי, מלבד הטבות שיסייעו לחייל להשלים פערים ע"מ להכין אותו לשוק העבודה לאחר השחרור.


לבסוף סיפר פלסנר כי המחלוקת העיקרית היום היא על נושא הסנקציות האישיות שהוא רוצה להטיל על חרדים שאינם מיישרים קו עם החוקים החדשים שיחוקקו. "בלי הסנקציות האישיות", סיכם פלסנר, "בלי שהפרט יראה שעולם השיקולים האישי שלו מושפע, אי אפשר להבטיח עמידה ביעדי גיוס משמעותי. יש מחלוקת על נושא הסנקציות האישיות, לא בקרב הועדה. החבר'ה החרדים נעמדים על הרגליים האחוריות בעניין הזה, אבל פה אנחנו צריכים להראות שגם אנחנו עומדים על העקרונות ואנחנו לא נתפשר".