השר הרשקוביץ ב"מאהל הפראיירים"יוני קמפינסקי

מפלגות הקואליציה פורשות מוועדת קש"ב, הידועה בשמה העממי 'ועדת פלסנר'.

יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ שוחח אחר הצהריים עם רה"מ והודיע לו כי "לאור המסקנות המתגבשות של ועדת קש"ב בנוגע לאי שילוב ערבים בשירות למען המדינה, איני רואה מקום להמשך שותפותה של הבית היהודי בוועדה.

"מי שמקבל מהמדינה צריך לתרום למענה -ובלי תרומת הערבים אין שוויון בנטל. כרגע נראה ש"וועדת קש"ב" הופכת ל"וועדת כשל" וחלקנו לא יהיה עימם" - אמר הרשקוביץ.

קודם לכן הודיעה סיעת ישראל ביתנו כי החליטה לפרוש מחברות בוועדת קש"ב ותביא להצבעה בכנסת את הצעת החוק שהגישה הקובעת שוויון בנטל לכל חלקי העם.

הסיעה נימקה את החלטה בהחלטת ועדת קש״ב להפלות לטובה את ציבור ערביי ישראל ולא לחייבו בשירות למדינה, החלטה הפוגעת בחשיבות השוויון בנשיאה בנטל בשירות, לדבריה.

ישראל ביתנו סבורה כי יש רק דרך אחת נכונה על מנת להביא לשוויון אמיתי בנטל בין כל האזרחים במדינה והיא חובת שירות בגיל 18 לכל אזרח: חילוני, חרדי או ערבי. ישראל ביתנו דוגלת בעקרון שנקבע במגילת העצמאות ולפיו שוויון בישראל מובטח לכולם, בזכויות ובחובות, ללא קשר לדת, גזע או מין, ויש לכבד זאת.

חברי הוועדה לקידום השוויון בשירות (קש"ב), בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), הביעו היום (חמישי) תמיכה עקרונית ב"עיקרון השירות לכל", הכולל גם עידוד ערבים להתגייס לשירות אזרחי.

עם זאת, בניגוד לסנקציות האמורות להיות מוטלות על חרדים משתמטים, נגד ערבים משתמטים לא תוטל כל סנקציה.

לאחר דיון שנמשך מספר שעות, קבעה הוועדה יעד של גיוס 6,000 ערבים באופן מידי, על בסיס נתונים שסיפקה מנהלת השירות האזרחי, לפיהם קיימים 6,000 תקנים פנויים לשירות האזרחי, ולא ניתן יהיה לגייס יותר מזה תוך זמן קצר.

כיום משרתים בשירות לאומי כ-2,400 בני מיעוטים. הוועדה תבקש לבחון היבטים נוספים של החלת עקרון "שירות לכול" בעבודת מטה ייעודית.

הרעיון הוא ליצור מסלולים מתמרצים והטבות עבור המשרתים הערבים. מצד שני, ככל הנראה, יוטלו סנקציות כלכליות נגד גופים מתוקצבים, כמו עיריות, שיפעלו נגד התנדבות לשירות האזרחי. כמו כן, נראה שהחוק הנוגע לגיוס הערבים יחוקק בנפרד, משום שהדין החוקי של גיוס ערבים שונה גם היום מדין גיוס יהודים.

נציגי הליכוד וישראל ביתנו בישיבה, חברי הכנסת זאב אלקין ודוד רותם, התנגדו לרעיון. רותם טען בדיון כי יש לגייס את הערבים כמו כל אזרח ישראלי אחר בגיל 18, ואילו אלקין, יו"ר הקואליציה, דרש שוויון בין הדרישות מהחרדים לדרישות מהערבים, כולל מכסה של 80% גיוס.

מוקדם יותר ביקר השר הרשקוביץ ב"מאהל הפראיירים" בת"א ואמר: "לא ניתן לוועדת פלסנר למרוח את נושא גיוס החרדים. הבית היהודי לא יקח חלק בטיאטוא הנושא מתחת לשולחן. אני דורש שוויון בנטל לכולם".

"אני מדבר כאן בשם הציבור הנושא בעיקר הנטל", קבע הרשקוביץ, "אחוז המשרתים ביחידות הקרביות מקרב המגזר הדתי לאומי הוא הגבוה ביותר. הציבור הדתי לאומי הוא הוכחה שניתן לשלב בין עולם התורה לשרות בצבא ותרומה למדינה, ומה שאנחנו דורשים מעצמנו אנחנו דורשים גם מאחרים".