נחל מערות
נחל מערותצילם: דורון ניסים

ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו, אשר מתכנסת בימים אלו בסנט פטרסבורג, הכריזה היום (29.6.12) על שמורת טבע נחל מערות כעל אתר הראוי לשימור בזכות חשיבותו המיוחדת למורשת המשותפת לאנושות.

בכך מצטרפת המורה למונומנטים נוספים בארץ ובעולם שזכו לכבוד, וביניהם מצדה, העיר הלבנה בת"א, העיר העתיקה בעכו, התלים המקראיים (חצור, באר שבע ומגידו) והערים הנבטיות שעל דרך הבשמים, וכמובן אתרים עולמיים כמו הפרתנון ביוון, הפירמידות במצריים, מגדל פיזה באיטליה והחומה הסינית. הישג זה הינו פרי עבודה משותפת של רשות הטבע והגנים, המועצה האזורית בחוף הכרמל, אוניברסיטת חיפה, רשות העתיקות ונציגי אונסק"ו ישראל.

ד"ר צביקה צוק, הארכיאולוג הראשי של רשות הטבע והגנים אמר "ארבעת המערות שבשמורת נחל מערות (טאבון, גמל, אל וואד, סחול) וטרסת הסלע שבחזיתן הוכרזו כאתר מורשת עולמית בהתבסס על חוות הדעת של אונסקו והגוף המדעי מטעמה (איקומוס). השמורה הוכרזה מאחר והיא מבטאת "עדות ייחודית או לפחות יוצאת דופן למסורת תרבותית או לתרבות חיה או נכחדת".

 מחקר מדעי וארכיאולוגי, שהחל בראשית המאה שעברה, חשף לאורך עשרות שנות חפירות ומחקר השנים ממצאים מדהימים של כלי צור שונים ומגוונים, המיצגים תרבות והתפתחות של מורשת האדם מימי האדם הקדמון. בין היתר מכילות המערות עדויות למעבר מחברות של לקטים- ציידים לחיים בישוב של קבע והתבססות על חקלאות, וזהו אחד מהמקומות היחידים בעולם שבהם ניתן לראות זאת".



שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים אמר "אני שמח שאונסק"ו דילגה מעבר למחלוקות פוליטיות והכירה בעוד אתר מורשת ישראלי המכיל ערכי מורשת והיסטוריה רבים, יהודים ואוניברסאליים. רשות הטבע והגנים תמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לשמור ולטפח את האתר הזה ועוד מאות אתרים אחרים עליהם אנחנו מופקדים. אני מברך את השותפים שלנו לעשייה ולהליך ההכרזה, זהו לא הישג מובן מאליו אלא תוצר של עבודת מחקר, שימור וניהול מבקרים ארוכת שנים".

מוקדם יותר דווח כי גם כנסיית המולד בבית לחם הוכנסה היום (ו') בצהריים לרשימה של אתרי מורשת. הוועדה התכנסה בפטרבורג ודחתה הסתייגויות של ישראל כי הוגשה ממניעים פוליטים. משלחת ישראל אמרה כי באישור הבקשה, ארגון אונסק"ו מאמץ את עמדתם של הפלסטינים כי ישראל מסכנת את כנסיית המולד.