ייצור מבוכה קואליציונית? ישראל חסון
ייצור מבוכה קואליציונית? ישראל חסוןפלאש 90

ביום רביעי צפויה ועדת קש"ב המכונה 'ועדת פלסנר, להציג את מסקנותיה בפני ראש הממשלה. הדריכות בזירה הפוליטית גוברת בעיקר לנוכח הודעות נחרצות שמשמיעים נציגי המגזר החרדי מחד ומאידך נציגי המגזר הערבי על סירוב גורף לקבל כל החלטה שתביא לגיוסם לשירות אזרחי או לאומי.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חבר הכנסת ישראל חסון שתובע גיוס כללי לכל אחד ואחד מהאוכלוסייה בישראל ללא הבדלי מגזר כאלה ואחרים.

"אני לא מסתכל על הבדלים בין יהודים, ערבים או אינדיאנים", אומר חסון. "המדינה הזו חשובה לכולנו, והיא הגיעה לנקודה שבה צריך לעשות שינוי בסדר האזרחי שלנו", הוא אומר ומדגיש כי בנקודה זו על המדינה להציב קווים ברורים והגיוניים תוך סובלנות והתחשבות. "עברה התקופה שבה אחד יכול לחיות על חשבון האחר".

חסון קובע בדבריו שמאחורי הסערה שחולל שר החוץ ליברמן כשהחליט לפרוש מועדת פלסנר לנוכח ההחלטה שלא לחייב גיוס ערבים עומדות מגמות פוליטיות פופוליסטיות ולא ענייניות. הוא מציין בדבריו כי לפני שבחר לפרוש מהוועדה לא מצא ליברמן לנכון לשוחח עם חבר הכנסת פלסנר ולא להעלות בפניו שאלות כלשהן.

באשר לפתרון המסתמן מספר חסון כי יש לקבוע שירות לכל שיבוצע באופן מדורג ויתפרס על פני כמה שנים בהם יתארגנו המסגרות והממונים על השילוב ימצאו מענה לסוגיות שונות שיעלו בפניהם תוך כדי ביצוע המהלך.

חסון אינו מוכן להתייחס באופן ממוקד למגזר כזה או אחר. "אין יותר מגזר", הוא קובע ומבהיר כי מעתה כל אזרחי ישראל יהיו שווים וכך גם ההתייחסות אליהם, ואם קיים אדם בעל צורך מיוחד הרי שיתייחסו אליו באופן ממוקד ופרטני.

באשר לסוגיית הסנקציות שיוטלו על המשתמטים אומר חסון כי לא מקובלת עליו הגישה ולפיה המוסד שמאחורי המשתמט הוא שייענש ולא האדם עצמו. הוא משווה זאת לאדם חוטא שוועד הבית שלו לעולם לא יישא בעונש על מעשיו, זאת כחלק מהאחריות האישית של כל אדם ואדם.

ומה באשר לקיצוניים המסרבים לקיים דיון כלשהו על גיוס למסגרת כלשהי? חסון אינו מתרשם ואינו מתרגש וקובע כי חברה אינה יכולה לגבש מדיניות ופעולה על פי מעשיהם של קיצוניים. "הקיצון יהיה אחראי למעשיו כקיצון", הוא אומר ומוסיף כי להערכתו הן החרדים והן הערבים מעוניינים להשתלב בחברה הישראלית ושואלים את עצמם כיצד יעשו זאת. "לא צריך לבוא לא בשוט ולא במקל. אני לא מתרשם מדברי טיבי. אני מכיר את האוכלוסייה הזו לא פחות טוב ממנו. אני לא בטוח שהוא משקף את החברה הזו ברובה, אולי את חלקה. ברור לי שזועבי לא תתייצב ראשונה לשירות לאומי. אז יהיה ברור לחנין זועבי מה מעמדה בחברה הישראלית".

משיחות עם חבר הכנסת פלסנר אומר חסון כי להערכתו של פלסנר את התהליך ניתן יהיה לייצב בתוך שנים בודדות. "מדובר במספרים עצומים של כשלושים וחמישה אלף איש מדי שנה. זה המון. לקלוט כמות כזו זה אומר בשלוש שנים לקלוט למעלה ממאה אלף איש. צריך זמן התארגנות כדי לבצע את הדברים בצורה מכובדת ויעילה, להכיר את הבעיות והדרישות ולהתחיל לפעול".

באשר לטענת הקצינות שהביעו חשש משינוי פני הצבא לנוכח גיוסם ההמוני של בני המגזר החרדי, אומר ח"כ חסון כי גם להן הוא אומר, כפי שהוא אומר לחרדים, שאין מגמה לשנות את כל הצבא, אלא לפעול בתהליך מובנה ומדוד, "תהליך של הסתגלות הדדית וכיבוד הדדי וכל אחד יידע למצוא את עצמו במציאות הזו. הצרה היא שאנחנו מחפשים לחיצה על 'ENTER' ולראות שינוי מחר. זה שינוי עצום שמשנה את דפוס המדינה לטווח ארוך ולכן הוא צריך להתבצע בשום שכל ובסובלנות".

לטעמו של חסון יש להציב את היעד ובו כל אזרח בן 18 יודע שהוא בר גיוס, ומשום שלפרטי הביצוע יש משמעות יש להפנים שהדברים יתרחשו בתהליך התארגנות ארך זמן.