מי מסייע לאסד?
מי מסייע לאסד?פלאש 90

אתר ההדלפות וויקיליקס החל לפרסם כשני מיליון ו-500 אלף מסמכים מסווגים אודות בכירי הממשל הסורי.

הפרסום, שיבוצע בהדרגה בחודשיים הקרובים, נוגע ל-680 אישי ציבור וגורמי ממשל סורים, ולבכירים בחברות שונות ברחבי העולם.

ראשוני המסמכים כבר הועלו לאתר והם עוסקים בחברה שמכרה ציוד תקשורת לכוחות הביטחון הסורים. מכמה תכתובות דואר אלקטרוני שנאספו בשש השנים האחרונות, עולה כי אחת הספקיות הגדולות של מערכת הביטחון האמריקנית, חברת סלקס, מכרה טכנולוגיה לממשל הסורי - זאת על האף העיצומים האוסרים סחר עם סוריה.

מייסד האתר ג'וליאן אסאנג', השוהה בבריטניה בחסות שגרירות אקוודור לקראת הסגרתו לשבדיה בגין עבירות מין, מסר: "החומר מביך מאוד עבור סוריה אך גם עבור יריבותיה, ויעזור לנו לבקר ולהבין את הצדדים". הוא ציין כי כ-40 אלף מסמכים היו נגועים בוירוס.

אולם כרגיל, בוויקיליקס לא חושפים את כל הקלפים בבת אחת ולא מעלים את המסמכים כולם לרשת באופן מיידי - אלא החלו בשיתופי פעולה עם גופי תקשורת.

הדלפת הענק הוצגה במסיבת עיתונאים מיוחדת שערכו בכירי ויקיליקס בצהריים בלונדון - כמובן ללא נוכחותו של מייסד הארגון הנמלט, ג'וליאן אסאנג'. "בימים אלה מתחולל בסוריה עימות פנימי אלים, שהביא למותם של 6-15 אלף בני אדם ב-18 החודשים האחרונים", אמרה הדוברת המרכזית באירוע, שרה האריסון, העוזרת הראשית של אסאנג'.

"'תיקי סוריה' שופכים אור על שיטות העבודה הפנימיות של הממשל והכלכלה בסוריה", הוסיפה - אך לדבריה, הם גם חושפים קשרים לא קשרים של הממשל הסורי עם גורמים מערביים: "כיצד המערב והחברות המערביות אומרים דבר אחד, ועושים דבר אחר".

מספר המסמכים המדויק בהפצה הנוכחית עומד על 2,434,899 מסמכים ומיילים, שנשלחו מ-678,752 שולחים שונים אל 1,082,447 נמענים. בין המשרדים מהם נגנב המידע ניתן למנות את משרד הנשיא הסורי, משרד החוץ, משרד האוצר, משרד המידע, משרד התרבות ומשרד התחבורה. כ-400 אלף מהמסמכים הם בשפה הערבית, וכ-68 אלף ברוסית. פרט מידע מעניין הוא שכ-42,000 מיילים היו נגועים בווירוסים.