גישרו על הפער? מופז ונתניהו
גישרו על הפער? מופז ונתניהופלאש 90

הנתק הסתיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו והמשנה לראש הממשלה שאול מופז נפגשו אחה"צ.

בפגישה שנמשכה כשעה דנו השניים בקידום החוק לשוויון בנטל.

הנתק בין השניים נוצר בתחילת השבוע, אחרי שנתניהו הודיע כי פירק את 'ועדת פלסנר'. נתניהו ומופז לא הצליחו לגשר על הפערים לצורך חוק גיוס חדש במקום חוק טל.

אתמול, לאחר שהוצג דו"ח הוועדה, אמר נתניהו: "אנחנו עומדים לפני שינוי היסטורי בחברה הישראלית. המצב שהיה לא יכול להימשך. החרדים חייבים להשתלב בשירות הצבאי, והם וערביי ישראל חייבים להשתלב גם בשירות האזרחי. ההמלצות שהוגשו כוללות עקרונות חשובים בכיוון הזה אך דרושה התייחסות יותר יסודית לשילוב ערבים בשירות האזרחי. בכוונתי   להביא הצעת חוק משולבת לחרדים וערבים כאחד שתזכה לרוב בכנסת ושניתן יהיה ליישם אותה בפועל."

 עוד אמר כי הוא "נחוש להביא לגידול דרמטי בשיעור ההשתתפות בנטל של חרדים וערבים כאחד. לא נאפשר עוד מצב שלאלה שאינם משרתים יהיה מעמד זהה לאלה שמשרתים - המשתמט לא יקבל כמו המשרת."

 אלא שבסביבתו של מופז אמרו כי דברי נתניהו אינם מספקים. לדברי מקורביו, "מופז קיבל באכזבה את הודעת ראש הממשלה, שנמנעת מקבלת עקרונות הוועדה לשוויון בנטל   ומאמירות ברורות של שירות לכל, ומתחמקת מהאתגר העליון של תיקון אי החוקיות ואי הצדק שבמתן פטור גורף לאוכלוסייה החרדית. אזרחי ישראל ציפו לאמירות ברורות מראש הממשלה. זו השעה למעשים ולא לדיבורים. להכרעות ולא למריחות."

לדברי גורמים בליכוד, נתניהו ניסה באמצעות הודעתו "להוריד מהעץ" את מופז ולאותת לו כי יש אפשרות להגיע להסכמות. עם זאת, סייגו, עד   שלא יתבררו כוונותיו האמיתיות של יו"ר קדימה, נתניהו אינו מוכן לסנדל את עצמו למסקנות הוועדה. בליכוד תקפו את פלסנר ואמרו כי הוא "הגיש דו"ח של אדם אחד, אחרי שגם נציגי הציבור המקצועיים סירבו לחתום איתו על המסקנות. את ההחלטות   החשובות, כמו הטלת הסנקציות האישיות   ואת הפרק המסכם של הוועדה, פלסנר כתב לבד, ואפילו לא התקיים על כך דיון."

 קודם לכן התקיימה בכנסת ישיבת סיעת קדימה, שבה תקף מופז את התנהלותו של ראש הממשלה: "הוועדה הוקמה מתוקף ההסכם הקואליציוני. זה המבחן הראשון לשותפות בינינו לבין נתניהו. ההודעה על פיזור הוועדה נעשתה באופן חד-צדדי ותוך כדי הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני. הודעתי שאנחנו לא מקבלים זאת."

 מופז הכריז, במה שנראה כמו אולטימטום, כי הוא "מצפה מראש הממשלה לאמץ את עקרונות הוועדה, זה תנאי לשותפותנו בממשלה. אם לא, לא נוכל להישיר מבט לילדות ולילדים שלנו. לא באנו לרדוף את הציבור החרדי. איני עוין את מי שתורתם אומנותם. הגיע הזמן לאמנה חדשה בין החרדים ליתר החברה הישראלית. אני   לא זקוק להטפות מוסר. הכדור אצל ראש הממשלה, ומדובר בימים".