משתלת עצמונה
משתלת עצמונהחגי הוברמן

אחרי שנים של התדיינויות, החליט לאחרונה בית הדין לעבודה לדחות מאות תביעות פיצויים של ערבים מעזה, כנגד חקלאי גוש קטיף.

עו"ד סיגלית הנדשר פרקש, מומחית למשפט מסחרי, נדל"ן ודיני עבודה, וחברה ב'פורום המשפטי למען ארץ ישראל', שייצגה את עשרות החקלאים בתביעה, מספרת לערוץ 7 על הסאגה המתמשכת. "ועד מתיישבי גוש קטיף פנה אלי, בהתחלה היה טפטוף דל של תביעות, אבל לקראת 2009 זה כבר הגיע למאות תביעות של פועלים פלשתינים. הם תבעו את מדינת ישראל האחראית על הגירוש ואת החקלאים שהעסיקו אותם. בגין פיצויי פיטורין, זכויות סוציאליות, שכר מינימום, חגים ונסיעות. כל פלשתיני תבע את המעסיק במאה אלף ₪".

לטענתה התביעות כולן נוסחו על ידי אותו עו"ד. "לכאורה אלה היו תביעות תמימות, רק מוזר היה, שהניסוח של מאות התביעות היה זהה. המדינה טענה שהיא לא צד בעניין והחקלאים נותרו לבדם מול מאות הפלשתינים. עו"ד משה וידאל מרמת גן ייצג את כל הפועלים מעזה באמצעות ייפוי כח שנתנו הפועלים באמצעות עו"ד מעזה. גילינו שיפויי הכח ניתנו בצורה לא תקינה. העזתים חתמו עליהם באמצעות עו"ד מעזה והעו"ד בישראל הוסיף את הפרטים. אנחנו כל הזמן ערערנו על היכולת שלו לייצג את הפועלים".

עו"ד סיגלית הנדשר-פרקש טוענת, כי לכל אורך המשפט, בבית הדין לעבודה, הם טענו שבין הפלשתינים לחקלאי גוש קטיף, לא שררו יחסי עבודה. "לא היו להם ראיות לגבי קיומם של יחסי עובד מעביד. חלקם היו פועלים מזדמנים, ללא תלושי שכר. היו להם רק אישורי כניסה של צה"ל עם שם החקלאי. מוסר העבודה שלהם היה ירוד. החקלאים סיפרו לי שאף פעם הם לא ידעו את מי הם יפגשו למחרת בבוקר, אבל לפלשתינים היה מלאי של אישורי כניסה".

החקלאים באמצעות עו"ד פרקש, דרשו מהפועלים הפלשתינים להתייצב לדיונים. בית הדין אישר את הבקשה וכשהתובעים לא הופיעו, נמחקו כל התביעות. "דרשנו התייצבות אישית של בעלי הדין בבית הדין לעבודה. מדינת ישראל לא מאפשרת כניסה מעזה לצורך התדיינות משפטית, זה בעייתי מבחינה ביטחונית. עורך דינם ביקש לעשות הפסקה בהליכים עד שיותר להם להיכנס לארץ. אנחנו התנגדנו לכך ואמרנו שלא ייתכן שתביעות של מיליוני שקלים יישארו תלויים באוויר. נשיאת בית הדין, השופטת אורלי סלע, קצבה להם זמן להגיע, ומשהם לא התייצבו כל התביעות נמחקו, לצערנו ללא מתן צו הוצאות לתובעים".