סכנת עצי האורן
סכנת עצי האורןפלאש 90

מרבית שטחו של היער הסובב את הכור הגרעיני לשעבר בצ'רנוביל מכיל עצי אורן, מרביתם מזוהמים כל כך על ידי פסולת רדיואקטיבית שכל שריפה עשויה ליצור ענן עשן קטלני במיוחד. צוותי כיבוי והצלה חוששים מפני שריפה גדולה, דוגמת השריפה בקיץ 1992, שעשויה ליצור ענן עשן רדיואקטיבי שיפגע באירופה כולה. כך מדווחת רשת BBC.

צפונית לקייב ואוקראינה ניתן לראות נשים זקנות ונכדותיהן יושבות בדשא בצידי הדרכים ומוכרות אוכמניות בכלי פלסטיק. פרופסורים מהמוסד לייעור באוניברסיטת קייב לא ממליצים על רכישת הפירות מאותן נשים פשוט משום שהם מלאים בחומרים רדיואקטיביים הנמצאים ביערות הסובבים את הכור לשעבר, מהם נקטפו הפירות. 

כל סוגי התותים סופחים אליהם בכמות גדולה את החומרים הרדיואקטיביים שנסחפו ברחבי ברית המועצות ומערב אירופה בעקבות הלהבות שעלו מפיצוץ הכור הגרעיני. הבדיקות הרדיואקטיביות לפירות ולירקות מתרחשת רק בשווקים מסודרים ורק לחומרים רדיואקטיביים בודדים. מאות דוכני הפירות והירקות, המנוהלים לרוב על ידי נשים זקנות בצידי דרים, אינם נבדקים בכלל. 

יצוין כי המשמעות אינה שבכל הפירות יש חומרים רדיואקטיביים. הממוצע הוא כרבע מהכמות הנרכשת בדוכנים העצמאיים, אך מומחים בנושא מזהירים שלא לאכול בכל יום מהפירות הללו. באופן כללי, באזור הסובב את צ'רנוביל החיים מתחילים לחזור למסלולם. אותו אזור היה פעם עם הרבה חוות חקלאיות, וגם כיום אנשים מתחילים לחזור לשם על מנת לבנות חוות חקלאיות. הדבר מדאיג רבים משום שהאזור טרם התגבר על כמויות החומרים הרדיואקטיביים, ואין תשתיות מתאימות לטיפול בבעיות שיצוצו בעתיד באזורים הללו. נושא הפירות והירקות הוא הדאגה הקטנה ביותר שיש כיום לתושבי האזור.